Möjlighet att investera i ett teknikbolag som med bred produktportfölj verkar på en enorm marknad i tillväxt

Meltron är ett skandinaviskt LED belysningsbolag med bas i Sverige och Finland. Bolaget utvecklar och säljer högkvalitativa belysningsprodukter med patenterad drivdonsteknik och teknikkontroll för lampor. Tekniken som Bolagets produkter innehar medför att de producerar effektivare distribution av ljus, med mindre energiförluster och minimal elektromagnetisk störning. Genom avancerad optisk teknik och sofistikerad kylning kan Meltrons produkter ge kraftfullt ljus i mycket kompakta och lättare konstruktioner.

Meltrons produkter anpassar sig väl till de huvudmarknader de i dagsläget verkar på, vilka är djurstallar, industriella applikationer, offentliga miljöer och kryssningsfartyg. Meltron kapitaliserar främst på den omfattande marknaden för LED, i Europa, där marknaden estimerades att vara värd 110 mdSEK år 2017. Med marknader som Oman och USA på agendan framgent bedöms marknadspotentialen uppgå till flera miljarder kronor.

Meltrons styrelseordförande Göran Lundgren ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till varför bolaget är en bra investering idag.

"1. Meltron verkar på en starkt expansiv marknad
2. Meltron har en stark och unik portfölj av avancerade produkter för speciella tillämpningar
3. Meltron ligger i start groparna för en stark ökning av försäljningen"

Meltron genomför nu en företrädesemission om ca 12,5 MSEK. Det kapital Meltron tillförs via emissionen avses primärt användas till att utöka försäljningsorganisationen i Bolaget, investering i produktion och teknisk utveckling samt för att stärka upp rörelsekapitalet. Likviden är därav avsedd att täcka kostnaderna för uppskalad kommersialisering på nya marknader samt öka försäljningen på befintliga marknader genom effektivare försäljningsstrategier. Meltron har också för avsikt att med hjälp av likviden, vidareutveckla produktportföljen för att säkerställa att Bolaget fortsättningsvis kan ta större marknadsandelar.

Läs mer om emissionen här.