Möjlighet att investera i ett välpositionerat bolag inom efterfrågade metaller

Orezone är ett svenskt gruvutvecklingsbolag med tillgångar i Sverige och Spanien som täcker en totalareal om cirka 59 km2. Portföljen består av en bearbetningskoncession och två ansökta undersökningstillstånd i Galicien, Spanien samt sju undersökningstillstånd i Sverige. Bolaget har en fokus på batterimetaller, och Orezones viktigaste projekt för närvarande ett koppar-nickel-kobolt projektet i Galicien.

Orezone bedriver målinriktad mineralutforskning i Europa. Bolaget har som strategi att utforska prospekteringsprojekt i tidigt skede där Orezone anser att det föreligger god potential. För att maximera värdet för aktieägarna ska Bolaget försöka hitta samarbetspartners till sina projekt vid en kommersiellt lämplig tid under prospekteringsfasen. Orezone fokuserar på att hitta fyndigheter och mineraliseringstyper som har potential att bli kommersiellt lönsamma under de förhållanden där fyndigheterna hittas.

Orezones VD Roberto Garcia Martinez ger i en interju med Analyst Group tre anledningar till att investera:

1. Ökad efterfrågan på batterier och elbilar väntas driva priser på nickel, koppar och kobolt, vilket gynnar Orezone.
2. Bredd på projekt och metaller, samt förvärv av Corcel Minerals S. L sänker risken i verksamheten.
3. Ökad användning av nickelsulfidlagringar i batterier gynnar Orezone då Corcel-projektet är en nickelsulfid, detta medan majoriteten av världens nickelprojekt är nickellateriter.

Efterfrågan på metaller såsom nickel, kobolt och koppar estimeras växa starkt som effekt av ökad efterfrågan på batterier och elfordon, vilket gynnar Orezone då flertalet av Bolagets nuvarande prospketeringsprojekt aktivt söker efter nämnda metaller. Orezone är med nuvarande och planerade produktportfölj mycket väl positionerat i förhållande till den globala råvarucykeln och den snabba utvecklingen som sker inom elektriska fordon och batteriteknologi.

Orezone genomför nu en företrädesemission om 26,4 MSEK före emissionskostnader om cirka 4,5 MSEK. Emissionslikviden avses användas till prospekterings- och utvecklingskostnader, hänförliga till nyförvärvade gruvor i Spanien, över en period om cirka 18 månader.

Info om emissionen

Läs Prospekt här