Möjlighet att investera i Quartzene – en kostnadseffektiv produkt med flertalet användningsområden

Svenska Aerogel Holding producerar tillsatsmaterial som kan användas i olika applikationer av tillverkande industrier. Bolagets senast utvecklade produkt, Quartzene tillför slutprodukterna en samverkan av önskvärda egenskaper såsom; bättre prestanda, mindre materialförbrukning samt energibesparingar. Med kunder inom isolering, färger och ytskikt, samt filtrering finns breda användningsområden för produkten och därmed en stor adresserbar marknad.

Svenska Aerogel lanserade Quartzene för två år sedan. Quartzene är en flexibel plattform av nanoporösa material med möjlighet att variera kemi, struktur och ytbehandling. Quartzene kan anpassas till ett antal olika applikationer som bygger på den extremt porösa strukturen med porer i nanostorlek, och att ytorna i materialet kan göras hydrofila (vattenabsorberande) eller hydrofoba (vattenavstötande). På detta sätt kan Quartzene tillföra avgörande egenskaper i en slutprodukt, som rening och filtrering, energi samt materialeffektivitet.

Under 2018 förstärktes Svenska Aerogels bolagsledning. Bolaget anställde nuvarande VD Tor Einar Norbakk som har internationella erfarenheter av tillverkningsprocesser från sin tid på Sandvik. Med en stark och erfaren ledning är sannolikheterna goda för en positiv utveckling och effektivisering i Bolagets produktionsprocesser.

Svenska Aerogels ambition är att hitta applikationer där Quartzene gör bäst nytta i sin mest naturliga form. Syftet är att uppnå materialeffektivitet; bättre prestanda, mindre materialförbrukning och energibesparingar. Quartzene produceras i egen fabrik i Gävle och kan även produceras i anslutning till stora kunder eller i kundtäta områden, Produktionen är designad i moduler för att skapa flexibilitet och anpassning efter kundens behov. Försäljningen drivs genom direktförsäljning mot strategiskt viktiga kunder och genom värdeskapande återförsäljare i industrialiserade delar av världen.

Aerogels VD Tor Einar Norbakk ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar att investera

1. Vår tekniska know how, konceputella lösningar och att vi nu har god erfarenhet och insikt i hur de olika användningsområdena för Quartzene fungerar genom de mycket nära samarbeten vi har med våra kunder och partners över längre tid.
2. Vår produkt Quartzene är unik. Det framställs i sin renaste form av Kisel, vatten och energi och bidrar till en bättrad verkningsgrad, materialeffektivitet och energitillgång i en nästan obegränsad mängd applikationer. Quartzene är ett material som hanterar många av de utmaningar som industrier står inför i sina ambitioner att nå de globala målen för en hållbar värld – vi har bara skrapat på ytan.
3. Den effektiva modulbaserade produktionstekniken som raskt kan skalas upp för att stödja tillväxt och som har en mycket moderat investeringsnivå för att ge snabb Return on investement.

Med bakgrund till ökad efterfrågan av Svenska Aerogels produkter genomför nu Bolaget en nyemission för att finansiera de sista investeringar i Master Pilot Plant. Med nya investeringar i produktionen kommer Svenska Aerogels möjliga produktionskapacitet öka från tolv ton per år till 225 ton per år vilket stärker Bolagets grund för hög tillväxt. I en kommande fas planeras även att ytterligare investera i produktionen för att nå en produktionskapacitet innan slutet av 2020 om 1 000 ton per år.

Kort om emissionen

Teckningsperiod: 19 mars – 3 april, 2019.
Pre-Money värdering: Cirka 59,2 MSEK.
Teckningskurs: 1,40 SEK per aktie.

Information om emissionen

Läs memorandum här