Möjlighet att investera SaltX vilka möjliggör effektiv energilagring på en snabbt växande marknad

SaltX har utvecklat en patentskyddad lösning med salt, så kallat nano-coatat salt. Det är sedan länge känt att energi går att lagra i salt, däremot finns en problematik i processen som SaltX med sitt nano-coatade salt har en lösning på. Energin lagras genom att vätska separeras och återförs till saltet. Med vanligt salt går denna process däremot bara att upprepa ett fåtal gånger, då saltet klumpar ihop sig, vilket gör att det blir en kortvarig och opålitlig process. SaltX nano-coatade salt har ett särskilt ytskikt på saltet, som gör att laddning och urladdning kan ske tiotusentals gånger utan att saltets prestanda och egenskaper försämras. Sammantaget ger detta en kostnadseffektiv och långsiktig lösning som även är ett mer miljövänligt alternativ då den inte innehåller något giftigt ämne som många batterier gör.

SaltX har i dag valt att lägga störst fokus på att nå storskalig produktion och försäljning på deras produkt EnerStore, som lagrar vind- och solenergi. Bolaget har inlett ett pilotprojekt med bland annat Vattenfall med en anläggning i Berlin, som väntas vara levererad och installerad vid årsskiftet 2018/2019. Därefter räknar SaltX med att köra och utvärdera pilotanläggningen tillsammans med Vattenfall och andra projektpartners under första halvåret 2019. Denna referensanläggning tänker Bolaget sedan använda som marknadsföring mot deras tre primära målmarknader: Tyskland, USA och Kina.

SaltX VD Karl Bohman ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till att investera i bolaget:

1. Marknaden för energilagring ökar kraftigt och är en förutsättning för övergången till förnyelsebara energikällor
  2. SaltX har starka patent och stort kunnande inom sina processer att lagra energi i salt
  3. SaltX har snart tillsammans med Vattenfall byggt en storskalig pilot som vi kan använda som referens och intresserade kunder världen över.

Karl fortsätter ”Med stora namnkunniga partners, världspatenterad teknologi och ett starkt team har vi goda förutsättningar att lyckas ta en del av den globala energilagringsmarknaden”.

SaltX genomför nu en emissionDet finns två primära anledningar till att SaltX nu tar in ytterligare kapital. Dels vill Bolaget dra nytta av det tidsfönster som finns i marknaden med en snabbt växande marknad. Kapitalet skulle skapa en möjlighet för SaltX att öka takten för att skapa en så stark marknadsposition som möjligt. Dels har tiden till marknad varit längre än vad Bolaget först befarade, trots att intresset som Bolaget upplever för produkten är stor.

Kort om erbjudandet:

Teckningsperiod: 23 november – 7 december 2018
Teckningskurs: 5,5 SEK
Tecknings-och garantiåtaganden: Bolaget har erhållit skriftliga teckningsförbindelser från huvudägare upp till sammanlagt ca 34 procent av erbjudandet. Bolaget har även erhållit skriftliga emissionsgarantier från ett investerarkonsortium upp till sammanlagt ca 66 procent av erbjudandet. Erbjudandet är således garanterat till totalt 100 procent.

Läs intervju med VD här
Läs Teaser här