• Ancestry/

Julefrid och hållbart spenderande i fokus för svensken inför julen visar ny internationell studie från Ancestry

Report this content

En nyligen genomförd internationell studie från Ancestry avslöjar svenskarnas inställning till det kommande julfirandet. Svenskarna söker julefrid på ett annorlunda sätt i den internationella jämförelsen. Hållbart spenderande och julefrid är i topp för svenskarna som både spenderar och bråkar mindre under julen än andra länder.

Med julen runt hörnet har den globala ledaren i släktforskning och konsumentgenomik, Ancestry, utfört en studie som djupare undersöker människors förhållande till sin familj under juletiden. Studien har även genomförts i Nya Zeeland, Australien, Kanada, Storbritanien och Irland. Från denna ser man att svenskarna både är vänligare med varandra under julen än vad man är i andra länder och i toppen även vad gäller att bevara sina jultraditioner.

Studien, genomförd under november 2018, visar att hela 83,1 % av svenskarna kommer spendera julen 2018 med sin närmsta familj. Trots den höga siffran toppar Kanada listan med 88,8 % av kanadensare som kommer spendera julen med den närmsta familjen.

Julen är tiden då miljontals människor återvänder hemåt för att samlas i lugn och ro och fira julhögtiden tilsammans. Många olika familjetraditioner har etablerats under åren och svenskarna ligger i topp på den internationella jämförelsen vad gäller att bevara dessa traditioner. Hela 62,4 % av svenskarnas julfirande följer samma traditioner som tidigare år, något som kan jämföras med 53,3 % i Australien och 55,3 % i Storbritanien.

Sverige står även ut vad gäller spenderande inför julen. HUI meddelade i förra veckan att årets julklapp blev ”det återvunna plagget”, och på nätet samlas initiativ för att arbeta mot ett hållbarare samhälle. Denna trend att försöka minska konsumtionstakten i samhället verkar ha fått effekt i Sverige då vi är bland de länder som spenderar minst på julklappar till familjen. I snitt spenderar svensken 2874 kronor på julklappar till familjen, en siffra som kan jämföras med 4367 kronor på Irland, 3447 kronor på Australien och 4263 kronor i Kanada. Samtidigt som svenskarna alltså spenderar mindre på presenter ökar förväntan på dessa julklappar. Hela 42,6 % av svenskar önskar sig personifierade presenter under granen; i den kategorin ligger Sverige långt över övriga länder, bland dessa Storbritanien på 21 %. Det finns knappast en mer personifierad gåva att ge än möjligheten att utforska sig själv genom ett enkelt och prisvärt DNA-test. Fram till jul är det även kraftigt nedsatta priser på AncestryDNA-kit vilket gör det till en självklar present för den som redan har allt.

Att vara med familjen under julen är högt prioriterat även i år. En tidigare studie från Ancestry visar att allt fler svenskar har börjat ställa sig fler frågor kring vad familj faktiskt innebär. Samtidigt har ny teknik som AncestryDNA gjort det enkelt att utforska sig själv och sin familj för att bygga ut sin släktberättelse. Kanske kommer nya släkthistorier berättas redan kommande jul genom Ancestrys teknik.

Såväl superpoddaren och journalisten Ann Söderlund som konstnären och formgivaren Carolina Gynning har sökt efter mer information om sina familjer genom Ancestry.com och allt fler unga har även börjat intressera sig i släktforskning med mer tillgängliga och lätthanterliga DNA-tester än någonsin tidigare. En tidigare studie från Ancestry visade att hela 87% av alla svenskar i åldern 25-34 år är intresserade av att hitta tidigare okända släktingar.

Svenskar som vill ta reda på mer om sig själva och sin familj kan enkelt vända sig till Ancestry.com som skapat AncestryDNA, en produkt som är enkel att använda för att ta reda på hur man är kopplad till resten av världen. Hälften av alla svenskar har uppgett att de vet mycket om sin familj, men ungefär 76% av svenskarna är fortfarande intresserade av ta reda på mer om sin släkt. Med tanke på detta skulle ett AncestryDNA-kit mycket väl kunna bli ett mycket populärt inslag under granen den 24e december. Ancestry gör allt sökande åt användaren och skapar en karta över personens släkt och härkomst, utifrån resultatet av AncestryDNA-kit.

Undersökningen är genomförd för Ancestry.co.uk av företaget OnePoll i Oktober 2018 med 1000 vuxna bosatta i Sverige.

För mer information, kontakta:

Simon Edström, simon.edstrom@primegroup.com, tel.nr: +46761180750.

Om Ancestry

Ancestry, världsledande inom släkthistoria och konsumentgenomik, använder information från familjeträd, historiska register och DNA för att hjälpa folk få en ny förståelse för sina liv. Ancestry har mer än 3 miljoner betalande abonnenter på deras hemsida och 10 miljoner personer i deras AncestryDNA nätverk. Sedan 1996 har fler än 20 miljarder register lagts till i Ancestrys databaser och användare har skapat mer än 80 miljoner familjeträd på Ancestrys huvudhemsida och deras anslutna internationella hemsidor. Ancestry erbjuder en uppsättning av släktforskningsprodukter och –tjänster, bland annat AncestryDNA, Archives, AncestryProGenealogists, Newspapers.com och Fold3. AncestryDNA ägs och drivs av Ancestry.com DNA, LLC, ett dotterbolag till Ancestry.com, LLC.

Taggar: