Sydsverige bäst i landet på att träffa släkten

Report this content

En ny undersökning från Ancestry har tittat närmare på hur ofta vi träffar våra släktingar. Och Sydsverige tycks knipa första platsen.  Resultatet visar att varannan person i regionen träffar släkten en gång i veckan, vilket är tio procentenheter mer än botten på listan, där vi återfinner Stockholm och Mellansverige.

I en undersökning från Ancestry, utföd av Novus, framkommer det att skåningar och Blekingebor är bäst på att träffa familj och släkt. Hälften av sydsvenskarna träffar sina släktingar en gång i veckan och en ännu större andel äter även middag en eller flera gånger i veckan med en släkting. Tätt efter kommer norrlänningar där drygt hälften träffar släkt och familj lika ofta.

Stockholmarna och Mellansverige, där bland annat Värmland, Dalarna och Närke ingår, är sämst i klassen med bara 4 av 10 som över huvud taget träffar någon släkting en gång i veckan. Däremot är man mer lika rikssnittet när det kommer till att äta middag med en släkting. Drygt 6 av 10 stockholmare uppger att de äter middag med en släkting minst en gång i månaden, vilket placerar stockholmarna på en första plats, dock inte långt ifrån tvåan Sydsverige (59 procent)

– Historiskt sett har människor levt väldigt nära sin familj. I Ancestrys arkiv kan vi se att det inte sällan bodde flera generationer tillsammans under samma tak, säger Ann-Louise Paulsson, marknadsansvarig på Ancestry.

Generellt finns det en stark tradition i Sverige att träffa sin familj och släkt, men det finns vissa regionala skillnader.

– Det går inte att dra slutsatsen att Stockholmarna är mer urbaniserade och mer individualiserade än övriga landet. Däremot verkar det som att Stockholmarna samlar sina släktingar till större sammankomster, som t.ex. familjemiddagar, snarare än att sprida ut det till mindre men fler träffar, säger Ann-Louise.

Så många träffar sina släktingar minst en gång i veckan:

1. Sydsverige – 50 procent
2. Norrland – 46 procent
3. Småland & Öarna – 42 procent
4. Västsverige – 41 procent
5. Stockholm – 38 procent
6. Mellansverige – 37 procent

Så många äter middag med släktingar minst en gång i månaden:

1. Stockholm – 62 procent
2. Sydsverige – 59 procent
2. Småland och öarna – 59 procent
3. Västsverige – 58 procent
4. Norrland – 53 procent
5. Mellansverige – 52 procent

Om undersökningen:
Undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Ancestry, bland män och kvinnor i åldrarna 18-79 år. Undersökningen är representativ för den svenska befolkningen och antalet respondenter var 1063. Datainsamlingsperiod 20 – 26 maj 2015.

För mer information kontakta gärna:
Daniel Wahlström, presskontakt
E-post: daniel.wahlstrom@gknordic.com

Ann-Louise Paulsson, marknadsansvarig på Ancestry Sverige
E-post: apaulsson@ancestry.se

Om Ancestry
Ancestry.se är en del av det globala nätverket med Ancestry-webbplatser som i sin helhet ägs av Ancestry.com Operations Inc. Det består av åtta webbplatser - www.ancestry.com i USA, www.ancestry.co.uk i Storbritannien, www.ancestry.ca i Kanada, www.ancestry.com.au i Australien, www.ancestry.de i Tyskland, www.ancestry.it i Italien, www.ancestry.fr i Frankrike och www.ancestry.se i Sverige. Totalt finns det 17 miljarder uppgifter ur historiska dokument på Ancestry-webbplatserna och man kan gratis bygga sitt släktträd och ladda upp foton. Medlemmar hos Ancestry har hittills skapat mer än 70 miljoner släktträd som innehåller 6 miljarder namn och 200 miljoner foton och berättelser. (Siffror från februari 2016)