Genomsnittssvensken har 9 113 släktingar, hur många blir bjudna till släktkalaset?

Report this content

Ny undersökning i samband med DNA-dagen den 25 april avslöjar hur många nu levande släktingar genomsnittssvensken har – och de allra flesta är helt okända.

Norrlands befolkning har i genomsnitt fler levande släktningar än de som bor i Götaland och Svealand.

Stockholm den 24 april 2018 – En ny undersökning visar att svenskar i genomsnitt har 9 113 levande släktingar runt om i världen[1], varav de allra flesta är okända. Det är befolkningen i Norrland som har flest släktningar vid liv jämfört med andra delar av landet.

I anknytning till DNA-dagen den 25 april, som uppmärksammar upptäckten av DNA 1953, kan nya genetiska data redovisas. Resultaten baseras på anonymiserade tester som analyserar den genetiska sammansättningen hos tusentals prover och kan därigenom avslöja tidigare okända släktingar.

Testet fångar upp det genomsnittliga antalet genetiska släktingar hela vägen till 9-männingar, vilket i det här fallet innebär de personer som har en gemensam förfader som föddes under de senaste 200 åren.

-       Trots att vi i vårt moderna samhälle vant oss med ett högt tempo på många olika områden, förblir familjen högsta prioritet för många. Även om AncestryDNA inte räknar med att alla svenskar kommer kontakta alla sina 9 113 släktingar, så kan möjligheten att få kontakt med ett fåtal leda till fantastiska upplevelser – allt tack vare de nya möjligheterna som DNA-tekniken medför.

Norrland toppar listan för flest levande släktningar

Utöver genomsnittssvenskens överraskande höga antal på levande släktningar, så har även forskningen fastställt att det är befolkningen i Norrland som har allra högst antal (med en median på 11 226 matchningar). Därefter kommer befolkningen i Svealand, där det genomsnittliga antalet släktningar är 8 508 och människor i Götaland har ett genomsnittligt antal på 8 198 [2]

-   Orsaken till att antalet skiljer sig mellan regionerna kan vi bara spekuleras kring,men uppenbarligen har människor från alla regioner fler levande släktingar än vad de har möjlighet att bjuda in till nästa släktkalas, säger Rebecca Palmer, AncestryDNA-expert. DNA-dagen påminner om den vetenskapliga upptäckten som gjorts inom detta område och det är helt fantastiskt att vi nu kan berika våra liv genom att ta kontakt med släktingar som vi inte ens visste existerade.

Resultaten baseras på personer som har gjort ett AncestryDNA -test, vilket sedan matchas med andra medlemmar som gjort testet och kan därigenom identifiera de som delar samma DNA. På så vis finns det goda möjligheter att skapa kontakt och kanske även träffa de nyfunna släktningarna.

Om forskningen

De nya DNA-fynden som rapporteras här kommer från en anonymiserad analys av den genetiska sammansättningen hos en andel av de personer som har tagit AncestryDNA-testet och bor i Sverige.

AncestryDNA undersöker Autosomalt DNA som är oberoende könskromosonen och är därför lika användbart för bägge könen. Testet undersöker en persons arv av över 700 000 olika genetiska markörer matchade i Ancestrys globala nätverk av 7 miljoner medlemmar som gjorde testet. Resultaten ger information om var de kommer ifrån och kan spåra en persons ursprung de senaste 1 000 åren.

En person som gjort sitt AncestryDNA-test matchas också med andra medlemmar som gjort samma test och identifierar dem som delar samma DNA. Ancestrys databas med över 20 miljarder historiska poster och 80 miljoner familjeträd kan ge ett nytt perspektiv på den värld vi lever i och spännande upptäckter för en familjehistoriker.

I samband med DNA-dagen kommer Ancestry att erbjuda 25% rabatt på sitt AncestryDNA-kit under perioden 24/4 - 6/5, 2018.

Om Ancestry

Ancestry, världsledande inom familjehistoria och konsumentgenomik, drar nytta av informationen i familjeträd, historiska dokument och DNA för att hjälpa människor att få nya insikter om sig själv och sin familj. Ancestry har mer än 2,6 miljoner betalande abonnenter på sina webbplatser och 7 miljoner personer i AncestryDNA-databasen. Sedan 1996 har över 20 miljarder poster lagts till Ancestrys databaser, och användarna har skapat mer än 80 miljoner familjeträd på Ancestry webbplats och dess anslutna internationella webbplatser. Ancestry erbjuder en serie familjehistoriska produkter och tjänster, inklusive AncestryDNA, Archives, AncestryProGenealogists, Newspapers.com och Fold3. AncestryDNA ägs och drivs av Ancestry.com DNA, LLC, ett dotterbolag till Ancestry.com, LLC.

Presskontakt Ancestry Sverige

Niclas Stang

Northern Link PR

Mail:
niclas@nlpr.se

Jag har tagit Ancestrys DNA-test och är 45% Skandinav, 24% Västeuropé, 15% Engelsman, 13% Finsk/Nordvästra Ryssland och resten ett hopkok från andra regioner.

[1] Baserat på AncestryDNA kunder födda i Sverige fram till april 2018.

[2] Baserat på AncestryDNA kunder födda i Sverige fram till april 2018