Delårsrapport 1 januari – 30 september 2007

• INTÄKTERNA
uppgick till 9,3 mkr för perioden 1 juli – 30 september 2007 (6,0 mkr) och till 23,6 mkr för niomånadersperioden 1 januari – 30 september 2007 (12,3 mkr).

• RÖRELSERESULTATET
uppgick till -1,6 mkr för kvartalet (0,2 mkr) och -3,8 mkr för niomånadersperioden (0,2 mkr).

• HELÅRET 2007
Tidigare lämnad prognos om ett positivt rörelseresultat för helåret 2007 revideras. Rörelseresultatet för 2007 beräknas bli -2,0 mkr. Tidigare lämnad prognos avseende intäkter för helåret 2007 om 36 mkr ligger fast.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JULI – SEPTEMBER 2007

Ancora Center, Länna
Arbetet med att färdigställa Ancora Centret i Länna har pågått under 3:e kvartalet. Centret beräknas vara i drift under december 2007. Centret är beläget i Länna köpcentrum och kommer, med sina 400 kvadratmeter utställningsyta och omedelbar närhet till motorväg, att ge Ancora en dominerande position i Södra Storstockholm inom konsumentenergissparsektorn. Öppnandet av Centret i Länna utgör därmed ett viktigt steg i Ancoras strävan att bli en komplett, nationell aktör inom energisparsektorn.

Incitamentsprogram
Under perioden har grupp- och kontorschefer förvärvat sammanlagt 60 000 teckningsoptioner i bolaget. Hittills har anställda och nyckelpersoner i koncernen förvärvat sammanlagt 260 000 teckningsoptioner.

Avyttring av andelar i kommanditbolag
Som ett led i fokuseringen på enbart energissektorn avyttrade Ancora under perioden sin andelar i Jurist-firman Mandahl & Partners KB. Försäljningen medförde ett likviditetstillskott om 420 tkr.

Finanschef
Ancoras finanschef, Roland Lilljedahl, har under perioden valt att på egen begäran lämna företaget.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Försäljningstillväxt
Försäljningen av bolagets energisparprodukter har hittills utvecklats väl under det fjärde kvartalet och beräknas generera ett positivt rörelseresultat för hela det fjärde kvartalet.

Finanschef
Till ny finanschef har utsetts Björn Dahlberg. Dahlberg tillträder sin befattning den 1 januari 2008.

Bålsta Becatec AB byter namn
Dotterbolaget Bålsta Becatec AB byter namn till Becatec Energispar AB.

KOMMANDE INFORMATIONSTILLFÄLLEN
Bokslutskommuniké 2007 15 februari 2008

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
Kristofer Blockhammar
E-post: kristofer.blockhammar@ancoraenergispar.se