• AndMurals/

”Moments in time” - en interaktiv konstinstallation som skapar nya upplevelser i realtid

Report this content

"Moments in time” är en interaktiv konstinstallation som skapar nya upplevelser för beskådaren i realtid och är placerad i Science Park Towers i Jönköping, Sverige. Genom att skapa en reflektion av upplevelsen inbjuder installationen betraktare till att begrunda den ständigt föränderliga rörelsen av liv. Installationen består i dagsläget av fem delar, varje del med fokus på olika aspekter av det lokala stads- och naturlivet. Genom att använda data i stunden om hur människor rör sig i fastigheten, väderrelaterat, energiförbrukningen, skapas en serie av visuella uttryck som kontinuerligt genererar unika och ständigt föränderliga bilder.

Den unika och dynamiska konsten är skapad av AndMurals AB och artisten Shahaf Mor. Med sina 65 miljoner LED-pixlar och en bredd på 9 meter använder de teknologi för att ge en upplevelse som ständigt förändras. Den skapar en nyanserad beskrivning av samspelet mellan den digitala världen och verkligheten, genom olika typ av data.

Visionen bakom ”Moments in time”

Projektet är en strategisk investering i offentlig konst i Science Park Towers. Magnus Olsson, VD på fastighetsbolaget, Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB (JKPG Fast) och berättar om vad visionen var redan från början:

- Vi ville lyfta både destinationen och platsen genom någonting nytt, en unik och innovativ typ av konst som bidrar till en wow-känsla när man kommer in i fastigheten. Människor som besöker oss blir en del av konstverket som bland annat speglar hur människor rör sig i byggnaden. Det skapar ett intresse och en nyfikenhet. Vi vill också visa att ett kommunalt bolag kan vara i framkant och ta konst till en ny nivå, säger Magnus Olsson.

Konsten är beställd av JKPG Fast och producerad av AndMurals, Sverige, och artisten Shahaf Mor som har skapat den interaktiva konsten.

Samarbetet kring installationen

Varje del skapar visuellt föränderliga uttryck av abstrakta landskap, interaktiv kalligrafi och digitala blommor, vilket förvandlar konstverket till en ständigt föränderlig representation av

Jönköpings karaktär. Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB huvudsyfte var redan från början att konsten skulle vara ett konstverk av innovation med ständig en föränderlig bild, rent visuellt och spegla fastigheten som andas nytänk och kreativitet.

Anne-lie Almqvist, VD på AndMurals, Initiativet syftar till att sammanföra samhället genom att främja samspel och göra platsen till ett innovativt nav för näringslivet på Science Park Towers.

- Med våra framstående artister och tekniska lösningar som denna, skapar vi på AndMurals nya sätt att tillföra värde för kundens och platsens människor som skapar en attraktivitet och bygger deras varumärke och platsens varumärke genom konsten, säger Anne-lie Almqvist.

"Moments in time" är inte bara en konstnärlig upplevelse utan också ett uttryck för samhällets och människans förhållande till teknologi och konst i den digitala eran. Det står som en banbrytande symbol för det digitala kollektiva utrymmet och återspeglar konstnärligt den evigt pågående dialogen mellan teknologi och mänsklighet.

Ny syn på världen av interaktiva konstinstallationer

Shahaf Mor, konstnären bakom "Moments in time", tror att konst har kraften att tänja gränser och skapa meningsfulla kopplingar i samhället. Genom sin innovativa användning av teknik och skarpa öga för design ger Shahaf en ny syn på världen av interaktiva konstinstallationer.

Jag ser tekniken som en vän till kreativiteten, inte som ett hinder. Det är som att lägga till en annan färg på min palett. Det handlar om att utmana gränserna, säger Shahaf.

Kontakta oss gärna eller läs mer om konstinstallationen på:

Moments In Time – Andmurals

Moments in Time : Jönköping - Jönköpings kommuns Fastighetsutveckling AB (jkpgfast.se)

Kontakt och för mer information:

Anne-lie Almqvist, VD AndMurals, anne-lie@andmurals.se

Pernilla Bertilsson, Marknadschef, AndMurals, pernilla@andmurals.se

Tina Myrén, Verksamhetsutvecklare, JKPG Fast, tina.myren@jkpgfast.se

Magnus Olsson, VD JKPG Fast, magnus.olsson@jkpgfast.se

Om And Murals AB

En vision att förena kreativt uttryck, teknologi och gemenskap på transformerande sätt definierar AndMurals resa sedan starten. Vårt mångsidiga team av konstnärer och designers samarbetar för att inte bara producera väggmålningar utan upplevelser som lyfter både rum, själ och identitet.
Våra kunder är inredningasarkitekter, fastighets- och byggbolag, kommuner, företag i olika storlekar.