Analysguiden: Ljuspunkter finns trots kvartal i motvind

Report this content

Angler Gaming rapporterar ett kvartal präglat av utmaningar men vi ser även förbättringar i siffrorna. ​Analysguiden justerar motiverat värde till 16 kronor på 12–18 månader sikt

Utebliven tillväxt men sekventiell förbättring
Angler Gaming rapporterar ett tredje kvartal med utmaningar. Omsättningen var i princip konstant jämfört tredje kvartalet 2020 på 10,1 miljoner euro (10,2) och mot föregående kvartal som också låg på cirka 10,1 miljoner euro. Rörelseresultatet, EBIT, sjönk med cirka 38 procent till 2,1 miljoner euro (3,4), vilket motsvarar en marginal på 20,8 procent (33,7). Resultatet kom in på strax över 2 miljoner euro (2,2). Trots att bolaget befinner sig i viss motvind för tillfället så finns ljuspunkter i siffrorna. Jämfört med föregående kvartal har bolaget stärkt rörelsemarginalen från cirka 19 procent till 20,8 procent. Vidare framhåller bolaget att kundinsättningarna ökat på årsbasis från 20,7 miljoner euro till 21,9 miljoner, en ökning med runt 5 procentenheter.

Höga spelvinster och lägre kundinflöde
Flera faktorer ligger bakom den tuffare utvecklingen den senaste tiden. I grund och botten startade det under sommarmånaderna med generellt lägre spelaraktivitet kombinerat med större sportevenemang som drev kunder till andra aktörer. Vidare befinner sig bolaget i en period med onormalt höga spelvinster vilket negativt påverkar resultatet. Bolagets främsta KPIer bekräftar den här utvecklingen, med en minskning i både aktiva kunder, nya registrerade kunder och nya deponerande kunder. Där ser vi att också nettospelvinsterna under årets första tre kvartal ökat till 38 miljoner euro från fjolårets 33,6. Värt att poängtera dock är att, på helårsbasis, uppvisar bolaget fortsatt tillväxt på både aktiva och nya registrerade kunder.

Fokus på turnaround och sportboken
Bolaget fortsätter möta utvecklingen systematiskt genom att genomföra åtgärder för att stärka viktiga KPI:er framöver. Arbetet fortskrider enligt vd Thomas Kalita väl men det tar tid. Ett exempel som framhålls som bevis på detta är att trenden i rörelsemarginal nu vänt upp igen, efter att ha varit nere på strax över 10 procent i juni. En annan punkt att ta fasta på i rapporten är att den relativt nyligen lanserade sportboken som bolaget släppte den 13e juni levererar tydligt enligt plan. Omkring 10 procent av alla nya deponerande kunder under det tredje kvartalet utgjorde kunder till denna. Vidare meddelar bolaget att det tidigare annonserande samägda bolaget i Sydamerika för affiliate marketing kommer börja generera intäkter första kvartalet nästkommande år. Detta, kombinerat med turnaroundprojektet och ett intensifierat letande efter förvärvskandidater, ger god möjlighet att vända trenden de kommande kvartalen.

Justerat motiverat värde efter kvartalet
Sammantaget rapporterar bolaget ett tredje kvartal som varit något tuffare lönsamhetsmässigt men ändå över lag stabilt. Trots utebliven tillväxt försvarar ändå bolaget nuvarande omsättningssiffror och flera viktiga steg tas för att öka lönsamheten. Osäkerheten har dock ökat både till följd av marknaden i stort och utfallet de senaste kvartalen. Detta till trots så har marknadsreaktionen den senaste tiden varit kraftig och bolaget ser fortsatt undervärderat ut. Trots visst hack i tillväxtkurvan så har Angler ändå uppvisat ett starkt 2021 och lyckas bolaget vända utvecklingen, kombinerat med den fortsatt generösa utdelningspolicyn, ser framtiden ljus ut.

Till följd av justerade prognoser både på intäkts- och kostnadssidan samt något ökat risk så förändras också vårt motiverade värde. Genom en DCF-värdering på prognosperioden 2021–2025 landar vi i ett nytt motiverat värde på 16 kronor (27,5), på 12–18 månader sikt. Bolaget lämnar kvartalet med en stabil kassa och låg skuldsättning, vilket generellt minskar risken. Vi ser fram emot att följa Anglers fortsatta utveckling och kommer hålla särskild koll på hur rörelsemarginalen utvecklas samt eventuella nya samarbeten och förvärv som finns på horisonten.

Läs hela analysen