Förtydligande av utsänt pressmeddelande 2021-09-22 angående förvärv av MyOne Handels AB

Förvärvet innebär att Anima Group AB nu innehar 100 % ägarskap i bolaget MyOne Handels AB. Köpeskillingen finansierades i sin helhet med egen kassa och uppgick till 1MSEK och transaktionen genomfördes under gårdagen 2021-09-22.

Bolaget övertar en befintlig checkkredit om 300 000 kr och inga övriga skulder innehas. Vid förvärvet uppgick lagervärdet hos det förvärvade bolaget till omkring 1 MSEK.

Anima Group AB planerar att flytta delar av MyOne:s lager till Bolagets huvudlager för att samordna packning och frakter. Denna strategi beräknas ge kostnadsbesparingar på omkring 500 000 kr per år hos det förvärvade bolaget.

MyOne Handels AB har ett brett utbud av produkter under egna varumärken, så som hästtäcken, skor, ridstövlar och säkerhetsvästar, som sålts med god vinstmarginal och detsamma kan sägas om de produkter för hund och katt som importerats och sålts på den svenska marknaden. Bolaget har ett väl upparbetat kontaktnät med producenter och leverantörer i ett flertal olika länder. Förvärvet innebär därför att Anima Group AB kan börja förverkliga sina visioner om försäljning av egendesignade produkter under egna varumärken.

MyOne har en välutvecklad webbplattform, där man på ett organiskt sätt når ut med många av sina produktkategorier på sökmotorernas förstasidor.

MyOne Handels AB hade under föregående räkenskapsår en nettoomsättning som uppgick till omkring 2,5 MSEK, samt en vinstmarginal om 4,88%. Året dessförinnan uppgick nettoomsättningen till omkring 2,3 MSEK och vinstmarginalen till 12,83%. Nettoomsättningen under juli och augusti 2021 uppgick till omkring 660 000 SEK vilket innebär en ökning med 56,6 % jämfört med motsvarande period året innan.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Karlsson
Anima Group AB

daniel.karlsson@animagroup.se

Om Anima Group AB

Anima Group AB Anima Group är ett tillväxtföretag som säljer och utvecklar produkter, samt skapar och förvärvar verksamheter inom sport-, fritids-, och husdjursrelaterade områden.