• Anima Group AB/

Hästkällaren Rid Trav & Western AB (”Hästkällaren” eller ”Bolaget”) offentliggör memorandum för nyemission i samband med planerad notering på NGM:s handelsplattform Nordic MTF.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SINGAPORE, SYDAFRIKA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDET, PUBLICERINGEN ELLER DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG, VARA FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER ELLER SKULLE KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Styrelsen för Hästkällaren har beslutat att genom nyemission av Bolagets aktier erbjuda allmänheten i Sverige att teckna B-aktier i bolaget (”Erbjudandet”). Vidare har styrelsen för Hästkällaren ansökt om notering av Bolagets B-aktier på Nordic MTF (”Noteringen”). Syftet med Erbjudandet är att möjliggöra fortsatt tillväxt samt uppfylla NGM:s spridningskrav. Teckningsperioden löper från 14 juni till 2 juli 2019. Vid full teckning tillförs bolaget cirka 11,7 MSEK före emissionskostnader. Vidare har styrelsen möjlighet att utnyttja en övertilldelningsoption om 351 000 stamaktier av serie B. (”Övertilldelningsoptionen”)

Erbjudandet i korthet

• Styrelsen har beslutat om en nyemission av högst 1 170 000 nya stamaktier av serie B som vid full teckning tillför Bolaget högst 11,7 MSEK före emissionskostnader.
  • Erbjudandet har säkerställts genom teckningsförbindelser till cirka 31 procent av Erbjudandet.
  • Styrelsen har möjlighet att besluta om att emittera ytterligare högst 351 000 nya stamaktier av serie B genom Övertilldelningsoptionen för det fall Erbjudandet blir fulltecknat. Vid full teckning tillför Övertilldelningsoptionerna högst 3,51 MSEK före emissionskostnader.
  • Erbjudandepriset uppgår till 10 SEK per aktie. Minsta teckning uppgår till 550 nyemitterade aktier av serie B, motsvarande 5 500 SEK.
  • Styrelsen för Hästkällaren har ansökt om att Bolagets B-aktier ska noteras på Nordic MTF. Bolaget har erhållit ett villkorat godkännande från NGM. Bolagets preliminära första dag för handel är 11 juli.

Memorandum och anmälningssedel
Memorandum och anmälningssedel hålls tillgängliga på Bolagets webbplats http://hastkallaren.se/index.php samt på Mangold Fondkommissions AB:s webbplats www.mangold.se.

För ytterligare information kontakta:
Daniel Karlsson, VD, Hästkällaren Rid Trav & Western AB, e-post daniel@hastkallaren.se

Kort om Hästkällaren
Hästkällaren Rid Trav & Western AB är verksamt inom detalj- och internethandel.
Hästkällaren Rid Trav & Western AB är en svensk återförsäljare av utrustning till hästar och ryttare samt kringprodukter till hästar, skötsel av hästar och ridsport.