• Anima Group AB/

Vid årsstämma i Hästkällaren Rid Trav & Western AB den 27 maj 2021 fattades följande beslut, samtliga beslut var i enlighet med framlagda förslag och som beskrivs i detalj i stämmohandlingarna:

Fastställande av balans- och resultaträkningar

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningarna för Bolaget för verksamhetsåret 2020-01-01 – 2020-12-31.

Utdelning

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska ske, samt att allt av till årsstämmans förfogande stående fritt eget kapital i Bolaget, 7 630 576 SEK, överförs i ny räkning.

Styrelse

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020-01-01 – 2020-12-31.

Till styrelseledamöter valdes för tiden intill slutet av nästa årsstämma Per Trossmark, Daniel Karlsson, Magnus Axelsson, och Staffan Nilsson. Till styrelseordförande valdes Per Trossmark.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade om att ett sammanlagt styrelsearvode, med ett årligt belopp om 180 000 kronor ska utgå till styrelsen för tiden intill nästa årsstämma, varav till styrelsens ordförande 90 000 kronor och till övriga ledamöter, utom Daniel Karlsson, 45 000 kronor vardera.

Revisor

Till revisor omvaldes, i enlighet med styrelsens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, den auktoriserade revisorn Johan Andersson som huvudansvarig revisor.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag av ändring i bolagsordningen, enligt följande:

Nuvarande lydelser:

§ 1 Företagsnamn

Bolagets företagsnamn är Hästkällaren Rid Trav & Western AB. Bolaget är publikt (publ).

§ 4 Aktiekapital

Aktiekapitalet ska utgöra lägst 500 000 kronor och högst 2 000 000 kronor.

§ 5 Antalet aktier och aktieslag

Antalet aktier ska vara lägst 1 750 000 och högst 7 000 000. Bolagets aktier kan utges i två serier, serie A med tio (10) röster per aktie och serie B med en (1) röst per aktie. A-aktier kan utges till ett antal av maximalt 350 000 och B-aktier till ett antal av maximalt 7 000 000.

§ 11 Föranmälan för deltagande på bolagsstämma

För att äga rätt att delta i bolagsstämman ska aktieägare dels vara upptagen i sådan utskrift eller annan framställning av hela aktieboken som avses i 7 kap. 28 § tredje stycket aktiebolagslagen (2005:551), avseende förhållandena fem vardagar före stämman, dels anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.

§ 14 Avstämningsförbehåll

Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6 - 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).

Föreslagna lydelser:

§ 1 Företagsnamn

Bolagets företagsnamn är Anima Group AB. Bolaget är publikt (publ).

§ 4 Aktiekapital

Aktiekapitalet ska utgöra lägst 870 000 kronor och högst 3 480 000 kronor.

§ 5 Antalet aktier och aktieslag

Antalet aktier ska vara lägst 3 000 000 och högst 12 000 000. Bolagets aktier kan utges i två serier, serie A med tio (10) röster per aktie och serie B med en (1) röst per aktie. A-aktier kan utges till ett antal av maximalt 600 000 och B-aktier till ett antal av maximalt 12 000 000.

§ 11 Föranmälan för deltagande på bolagsstämma

För att äga rätt att delta i bolagsstämman ska aktieägare anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.

§ 14 Avstämningsförbehåll

Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6 - 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551). Den nya lydelsen av bolagsordningen framgår av Bilaga A. Punkt 11 För giltigt beslut fordras att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid bolagsstämman företrädda aktierna

Beslut om emission av vederlagsfria teckningsoptioner

Stämman beslutade om emission av vederlagsfria teckningsoptioner, i enlighet med styrelsens förslag, innebärande emission om högst 762 502 teckningsoptioner av serie TO2 2021/2022 att tilldelas befintliga ägare av aktier serie B i Bolaget, samt emission om 14 583 teckningsoptioner av serie TO2A 2021/2022 att tilldelas befintliga ägare av aktier av serie A i bolaget.

Bolagets aktiekapital kommer vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna TO 2 2021/2022 att kunna ökas med högst 221 125,58 kronor och genom utnyttjande av teckningsoptionerna TO 2A 2021/2022 med högst 4 229,07 kronor.

Rätt att teckna teckningsoptionerna vilka sedermera ska tilldelas aktieägarna ska tillkomma Bolaget. Teckning av teckningsoptioner ska ske senast två dagar efter bolagsstämman. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.

En (1) teckningsoption TO 2 2021/2022 ska medföra en rätt att teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget till en kurs om 8,20 kronor per B-aktie. En (1) teckningsoption TO 2A 2021/2022 ska medföra en rätt att teckna en (1) ny A-aktie i Bolaget till en kurs om 8,20 kronor per A-aktie. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer Bolaget att tillföras maximalt ca 6,7 MSEK.

Rätt att tilldelas teckningsoptionerna tillkommer de aktieägare som på avstämningsdagen (dag för utbokning av teckningsoptionerna) är registrerade som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken. Tilldelning ska ske pro rata i förhållande till antalet aktier i Bolaget per avstämningsdagen, varvid sex (6) befintliga aktier av serie B ska ge rätt till en (1) teckningsoption TO 2 2021/2022 och sex (6) befintliga aktier av serie A ska ge rätt till en (1) teckningsoption TO 2A 2021/2022. Eventuell avrundning sker nedåt. Överskjutande teckningsoptioner kommer att makuleras.

Styrelsen bemyndigas att fastställa avstämningsdagen (dag för utbokning av teckningsoptionerna) för tilldelning av teckningsoptionerna efter att teckningsoptionerna registrerats hos Bolagsverket.

Bolaget har för avsikt att ansöka om notering av teckningsoptionerna TO 2 2021/2022 på NGM Nordic SME så snart som möjligt efter det att teckningsoptionerna registrerats och tilldelning till befintliga aktieägare skett.

Bemyndigande till styrelsen att besluta om nyemission

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier av serie B i Bolaget. Det totala antalet aktier av serie B som kan tillkomma med stöd av bemyndigandet får motsvara högst 40 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman.

Styrelsen ska kunna besluta om nyemission av aktier med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1–3 och 5 aktiebolagslagen (2005:551).

Nyemission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på marknadsmässiga villkor. Syftet med bemyndigandet och skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion samt att möjliggöra en breddning av aktieägarkretsen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Daniel Karlsson
Hästkällaren Rid Trav & Western AB
Tel: +46 (0)70 553 01 11
e-post:
daniel@hastkallaren.se

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande 2021-05-27 kl.16:28 CEST.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550 är bolagets Mentor på NGM Nordic SME

Om Hästkällaren

Hästkällaren Rid Trav & Western AB är verksamt inom detalj- och internethandel och är en svensk återförsäljare av utrustning till hästar och ryttare samt kringprodukter till hästar, skötsel av hästar och ridsport.