Annehem byggstartar Point Hyllie

Report this content

Den 26 maj togs första spadtaget för Annehems spektakulära projekt Point Hyllie, beläget mitt i den nya stadsdelen Hyllie i Malmö. – Det är en milstolpe för oss på Annehem som har levt med projektet i tre år. Att vi kan sätta spaden i marken idag trots den konjunktur vi befinner oss i visar hur attraktivt projektet är på marknaden, säger Pia Andersson, VD Annehem Fastigheter.

På förmiddagen den 26 maj togs det historiska spadtaget för första etappen av Annehems jätteprojekt Point Hyllie. Den symboliska treskaftade spaden hölls av representanter: från Annehem Fastigheter AB, Pia Andersson, VD, entreprenören för den första etappen, Peab, Mats Paulsson, VD samt Malmö stad, Ilmar Reepalu, kommunalråd. Under första spadtaget berättade Pia Andersson om den långa vägen från idé till verklighet. – Det har varit en lång, spännande process fram till detta spadtag som vi nu startar enligt planerna. Framdriften av detaljplanen och de tillstånd som krävs för att starta projektet har fungerat väl bland annat tack vare ett gott samarbete med Malmö stad, säger Pia Andersson. Ilmar Reepalu berättade om framtidens Malmö, stadsdelen Hyllie där Point Hyllie blir ett landmärke. – Annehem har gjort ett bra arbete. Point Hyllie kommer att utmärka centrala Hyllie och blir en naturlig knutpunkt i framtiden. Finansieringen av projektets första etapp är klar i och med de hyresavtal som tecknades för en tid sedan. I förra veckan offentliggjordes det vilka som blir de första hyresgästerna på plats i Point Hyllie. De blir en del i det breda serviceutbud som krävs i och med närheten till Citytunnelns station Hyllie och diskussioner pågår i dagsläget med ett flertal olika intressenter inom butik, restaurang och kontor. I ett senare skede är även bostäder aktuellt. – Vi har en flexibel detaljplan för Point Hyllie som ger oss utrymme att anpassa innehållet efter marknaden, vilket vi ser som en stor fördel, säger Pia Andersson, VD Annehem Fastigheter AB. – Vi tror starkt på Point Hyllie och med vårt spadtag idag så bevisar vi hur attraktivt projektet är på marknaden trots att lågkonjunktur och ekonomisk försiktighet råder, fortsätter hon.