Annehem vitaliserar Landskronas cityhandel - H&M ny hyresgäst i f d AG-huset.

Report this content

Klädkedjan Hennes & Mauritz öppnar en ny butik i f d AG-huset i centrala Landskrona under senhösten 2007. – Vi vill bidra till en ännu mera levande stadskärna, med ett varierat utbud av butiker i olika branscher. Det säger Lars Bengtsson, förvaltare inom Annehem AB som äger och utvecklar fastigheten där H&M ska flytta in.
– Etableringen är det senaste beviset på ett positivt trendbrott i utvecklingen av Landskrona som handelsstad. En H&M-butik fungerar som en magnet för andra detaljhandelsföretag, eftersom kedjans butiker lockar stora kundströmmar. Redan nu finns flera intressanta kedjor som är positiva till att öppna butiker i Landskrona, säger kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg (fp).

Nytändning i Landskrona
Med H&M och Citygross Kompakt i city startar en ny era i Landskrona. Bakom framgången ligger en målmedveten satsning. Många goda krafter samverkar för att ge Landskrona en ljus framtid. Det bedrivs en aktiv näringspolitik som bidrar till att handeln ökar och arbetslösheten sjunker. Det pågår en omfattande nybyggnation och det är enkelt att resa med buss och tåg i den väl fungerande kollektivtrafiken.

Enligt HUI, Handelns Utredningsinstitutet, märks en nytändning i Landskrona med flera nya initiativ och satsningar inom detaljhandeln. Den vackra och havsnära stadsmiljön gör att Landskrona kommun har stora förutsättningar att bli en attraktiv stad i Öresundsregionen, anser HUI.

– Annehems fastighetsbestånd i Landskrona består idag av ett tiotal fastigheter om nära 30 000 m2 och vi ämnar expandera i såväl Landskrona som i Skåne i stort, säger Peter Strand, vd Annehem.

• Cityhandeln i Landskrona omsatta 350 miljoner kr under 2005. Siffran för 2006 var 550 miljoner kr. Inom dagligvaruhandeln var ökningen under 2006 betydande i jämförelse med andra kommuner i Skåne.

Vid frågor och för ytterligare information kontakta:
• Peter Strand, vd Annehem Holding AB
Tel. 040 16 77 75, mobil 0705-88 16 61, peter.strand@annehem.se
• Lars Bengtsson, förvaltare Annehem Holding AB
Tel. 040 16 77 84, 0705 09 55 92, lars.bengtsson@annehem.se.
• Håcan Andersson, informatör, H & M Hennes & Mauritz AB
Tel. 08 796 53 54 mobil. 0707-796 314 hacan.andersson@hm.com
• Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande, Landskrona
Tel. 0418 47 00 00, torkild.strandberg@landskrona.se