Danska arkitektbyrån CF Möller vinnare i Hyllie

Report this content

Nytt landmärke i glas, stål och natursten nära Öresundsbron. Tävlingen om det nya prestigebygget i Malmös framtida stadsdel Hyllie är nu avgjord. I internationell konkurrens har den danska arkitektbyrån CF Möller A/S utsetts till vinnare. Projektet, som är ett samarbete mellan byggherren Annehem Holding AB och Malmö stad, avser ett nytt stations- respektive torghus. Det har redan tilldragit sig stort intresse och uppmärksamhet. Platsen kommer att få stor betydelse som landmärke för Malmös nya stadsdel och som kommunikationsknutpunkt i regionen.

Det vinnande förslaget, som presenterades i Malmö den 21 augusti, kommer att vara utgångspunkten för det fortsatta planeringsarbetet vid Hyllie stationstorg. Juryns motivering: ”Det vinnande förslaget har stora arkitektoniska kvaliteter med ett uttryck som känns rätt i Öresundsregionen. Gestaltningen gör att byggnaderna har förutsättningar att bli en intressant del i en helhet i Hyllie. Förslaget möjliggör en spännande och samverkande ensemble med arenan, köpcentret, torget och den omkringliggande bostadsbebyggelsen.” Vidare har det vinnande förslaget, enligt juryn, en stark skandinavisk identitet och en arkitektur som uttrycker vår tid. – Förslaget går att bearbeta och utveckla utan att dess grundläggande kvaliteter går förlorade, säger Christer Larsson, juryordförande samt stadsbyggnadsdirektör vid Malmö stad. Malmös nya landmärke Byggnaderna kommer att uppföras vid ett torg, och tjäna som hjärtpunkt i det nya området Hyllie Centrum. Stationshuset uppförs över citytunnelspåren medan Torghuset inramar den södra delen av torget. CF Möllers arbetsnamn på byggnaderna är Malmö Tower. Torghuset föreslås bli 180 meter högt och kommer att vara synligt på långt håll. Målsättningen är att här ska finnas såväl butiker som bostäder. Den norra byggnaden, Stationshuset, blir en lägre, långsträckt byggnad med tanke att göra plats för butiker, caféer och bostäder samt kontor för bl.a. polis och tull. Lone Viggers, ansvarig arkitekt vid CF Möller, kommenterar byråns förslag: – Vi vill använda material som glas, stål och natursten för att understryka det eleganta i stadsdelen. Det höga kubiska tornet får vita, reflekterande glasytor som samspelar med det nordiska ljuset och som ger en visuell identitet om dagen och en annan om natten. På samma gång vill vi med arkitekturen skapa en känsla av småskalighet. Namn och detaljer klara hösten 2006 – byggstart 2008 Under hösten 2006 bestäms de slutgiltiga detaljerna i förslaget, vilket inbegriper viss omarbetning från CF Möllers sida. Byggstarten beräknas till sommaren 2008 och inflyttning vintern 2010–2011. Tågen börjar passera under 2011. – Kostnader för byggnaderna och detaljer för upplåtelseformer arbetas fram under hösten, säger Peter Strand, vd i Annehem. Det vinnande bidraget, fakta och pressmeddelande kan hämtas på: www.annehem.se under press. Vid frågor och för ytterligare information, se www.annehem.se eller kontakta: • Peter Strand, vd Annehem Holding AB Tel. +46 40 16 77 75, mobil +46 705-88 16 61, peter.strand@annehem.se • Greg Dingizian, styrelseordförande Annehem Holding AB Tel. +46 40 16 77 73, +46 705 78 54 40, greg.dingizian@annehem.se. • Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad samt juryordförande. Tel.: +46 40 34 10 00 dir: +46 40 34 22 98, christer.larsson@malmo.se • Lone Wiggers, ansvarig arkitekt och partner Arkitektfirmaet C. F. Møller. Tel. +45 3264 0844, lw@cfmoller.com, www.cfmoller.com • Anne Jensen, kommunikationschef Arkitektfirmaet C. F. Møller Tel. +45 8730 5392, mobil +45 2172 8710, anj@cfmoller.com, www.cfmoller.com • Charlotte Uhler ID kommunikation ab Tel. +46 40 690 63 00, mobil +46 708 10 86 12, charlotte.uhler@idkommunikation.com Annehem förvärvar, utvecklar och förvaltar utvecklings- och profilfastigheter. Bolaget prioriterar företrädesvis investeringar i Öresundsregionen – en av Europas mest dynamiska och aktiva gränsregioner. www.annehem.se Tävlingsjury Arkitekttävlingen har genomförts i samarbete mellan Annehem Holding och Malmö stad. I juryn ingår: Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad samt juryordförande. Agneta Hammer, stadsarkitekt Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad. Åke Hesslekrans, arkitekt, Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad. Christer Liljemark, arkitekt, Stadsbyggnadskontoret, Malmö stad. Håkan Thulin, exploateringschef Malmö stad. Claes R Janson, arkitekt Metro Arkitekter. Greg Dingizian, styrelseordförande och grundare Annehem Holding AB. Christer Jönsson, grundare Annehem Holding AB. Peter Strand, vd Annehem Holding AB. Marcus Jönsson, marknadschef och grundare Annehem Holding AB. Övriga arkitektkontor som medverkat i tävlingen: • Snöhetta A/S, Norge www.snoarc.no • White Arkitekter AB, Sverige www.white.se (Malmö/Göteborg) • Coop Himmelb(l)au, Österrike www.coophimmelblau.at Deras bidrag finns också presenterade på www.annehem.se