Kött i världsklass - när bönderna själva får välja

Report this content

Ursprung, personlighet och passion står i fokus när Annerstedt Flodins lanserar ett helt unikt koncept under benämningen ”Chosen By Farmers”.

Ett nära samarbete med uppfödare och bönder runt om i världen som ska ge konsumenterna kött av absolut högsta kvalitet.

Oavsett varifrån i världen du väljer att köpa ditt kött är det i slutänden bonden, djurens välmående och naturen som skapar kvaliteten. Det är med den vetskapen som Annerstedt Flodins valt att inleda ett unikt samarbete med några utvalda bönder och uppfödare runt om i världen. I det nya konceptet ”Chosen By Farmers” är det bönderna själva som sörjer för att ge djuren de allra bästa förutsättningarna för att få fram ett högkvalitativt kött.

Först ut är lamm från Nya Zeeland, ett land där lammuppfödning gått i arv i flera generationer. I ”Chosen by Farmers” konceptet är djurhållningen av största vikt. Därför är lammen frigående och uppväxta på vidsträckta gräsbeten där de vistas året om.

– Det här är ett helt nytt sätt att jobba tillsammans med bönder och djuruppfödare. ”Chosen By Farmers” är skapat av människor som sätter en stor stolthet i sitt yrke och sina djur. Människor som vet att hälsosamma och välmående djur producerar ett bättre kött som ger den ultimata smakupplevelsen, säger Mikael Olsson, VD Annerstedt Flodins.

Detta är också ett sätt att möta konsumenternas ökade efterfrågan på lamm. Enligt en undersökning av Scan har konsumtionen av lamm ökat från ett halvt kilo till ett och ett halvt kilo per person och år under de senaste tio åren. Många gånger är bristen av lammkött stor ute i butikerna.

Några av produkterna från ”Chosen By Farmers” kommer att säljas i en helt unik konsumentförpackning som gör att köttet håller sig fräschare längre. Dessutom kommer den med en unik QR-kod som gör det möjligt att skanna in koden och därefter länkas direkt till en hemsida där det finns ytterligare information om ursprung och uppfödare.

I ”Chosen By Farmers” lamm från Nya Zeeland ingår produkterna Benfri Lammstek, Rostbiff, Ytterfilé och Frenched racks. Lanseringen i butik pågår för fullt och utökas successivt till fler kanaler. Under kvartal 1 2012 utökas sedan sortimentet med nötkött från Australien och Uruguay.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Olsson, VD Annerstedt Flodin AB

Mail: mikael.olsson@annerstedt.se

Annerstedt Flodin är ett av Sveriges ledande handelsföretag inom livsmedel, med kött som specialitet. Moderbolaget AB O Annerstedt grundades år 1919 av konsul Otto Annerstedt. Annerstedt Flodin AB ägs av Scan AB vilket är ett dotterbolag till HK Scan. Scan AB ingår i koncernen HK Scan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterier och färdigmat. HK Scankoncernen har ca 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Taggar: