Anocca utser Christiane Hanke-Harloff till styrelsen

Report this content

SÖDERTÄLJE, 31 maj 2024 Anocca AB, ett ledande TCR-T(1)-cellterapiföretag, tillkännagav idag utnämningen av Christiane Hanke-Harloff till sin styrelse.

Med en framstående karriär inom bioteknik-, läkemedels- och CDMO-sektorerna, tillför Christiane Hanke-Harloff en bred expertis och strategiska insikter till Anocca. Christiane är för närvarande styrelseledamot i InnoCore Pharmaceuticals BV och Ascenion GmbH, tidigare styrelseledamot i Recipharm AB och arbetar även som rådgivare för lifescience-sektorinvesterare och bioteknikföretag. Hon har tidigare haft verkställande roller på Gilead Sciences, Gedeon Richter och andra bioteknikföretag, där hon var ansvarig för organisationsstrategi och expansion av internationella affärsenheter. Hon erhöll sin doktorsexamen i molekylärbiologi från Max Planck Institute of Biochemistry i Martinsried, Tyskland.

"Vi är glada över att välkomna Christiane Hanke-Harloff till Anoccas styrelse. Hennes omfattande erfarenhet och djupa förståelse för branschen och CDMO-området kommer att vara ovärderlig när vi driver vår kliniska utveckling och tillverkningsexpansion framåt", säger Hans Stråberg, Anoccas styrelseordförande

"Christianes utnämning kommer vid en avgörande tidpunkt för Anocca", konstaterade Reagan Jarvis, medgrundare och vd för Anocca. "Hennes branscherfarenhet kommer att spela en värdefull roll när vi tar våra TCR-T-cellterapier in i klinisk utveckling för svårbehandlade cancerformer."

Christiane Hanke-Harloff sa: "Anocas innovativa tillvägagångssätt och förmåga att ta en produkt från upptäckt till tillverkning positionerar bolaget som en ledare inom TCR-T-cellterapi. Jag ser fram emot att samarbeta med teamet när vi tar dessa banbrytande terapier in i klinisk utveckling."

Anocca har gjort betydande framsteg I utvecklingen av TCR-T-cellterapier som har potential att kraftigt förbättra patientresultaten i en rad olika svårbehandlade solida tumörindikationer. Med de senaste framstegen, inklusive licensavtalet för användning av EmendoBios nya genredigeringsteknologi, och genom att säkra GMP-certifiering för den största tillverkningsanläggningen för cellterapi i Norden, accelererar företaget sin resa från forskning till klinisk utveckling.

Bild: Dr. Christiane Hanke-Harloff

[1] TCR-T-terapier: T cell receptor-engineered T cell therapies – en typ av cellterapi som använder T-cellers naturliga målinriktningsförmåga för att identifiera och utrota sjuka celler som cancerceller.

- ENDS -

Om Anocca AB

Anocca är ett helt integrerat biofarmaceutiskt företag som utvecklar bibliotek av TCR-T-produkter för att revolutionera behandlingen av solida cancertumörer och andra svårbehandlade sjukdomar, inklusive infektions- och autoimmuna sjukdomar. Bolagets egenutvecklade teknologier har utformats för att avsevärt bredda TCR-T-utvecklingen, vilket gör det möjligt att systematiskt generera behandlingar för de bredaste patientpopulationerna, genom att utrusta immunsystemet mot de svårast att behandla solida cancerformerna.

Anocca har en avancerad forsknings- och utvecklingsinfrastruktur som stöds av skräddarsydd mjukvara och tillverknings- och processutvecklingsfaciliteter. Bolagets unika utvecklingsplattform använder programmerbara mänskliga celler för att återskapa och manipulera kroppens naturliga T-cellsimmunitet.

Följ oss på LinkedIn och besök vår nya hemsida

För mer information, kontakta:

Anocca AB

Jacob Michlewicz, CFO

media@anocca.com

Scius Communications (för Anocca AB)

Katja Stout

katja@sciuscommunications.com