Altia investerar i samarbete med prisbelönta Glöet

Altia och det finländska bolaget Von Elk Company, främst känt för Nordens populäraste mousserande glögg Glöet, initierar ett samarbete som omfattar de nordiska och baltiska länderna. Den 1 oktober blir Altia exklusiv representant för Von Elks drycker i Norden och Baltikum samt inom Travel Retail. Samarbetet omfattar försäljning, marknadsföring, distribution och produktutveckling.

Som en del av samarbetet investerar Altia i Von Elk Company och blir minoritetsaktieägare i företaget. Investeringen skall användas för utveckling av Von Elks affärsverksamhet i syfte att stimulera företagets tillväxt.

Familjeföretaget Von Elk, som grundades av Anette och Juha-Matti Raunio, lanserade den mousserande glöggen Glöet till julen 2015. Drycken blev en framgång från start och har vunnit flera internationella utmärkelser. I fjol erövrade den mousserande glöggen även Sverige och har inför säsongen 2019 en given plats på Systembolagets hyllor. Förutom juldrycken Glöet lanserade bolaget i år även den mousserande rosésangrian Gozy som säljs på burk samt den vita mousserande sangrian Gozy White.

”Vi vill samarbeta med innovativa tillväxtföretag och Von Elk är ett utmärkt exempel på ett sådant företag. Glöet är en helt ny och innovativ dryck som på kort tid har blivit mycket populär. Glöet och Gozy kompletterar Altias produkturval väl och vi är entusiastiska över möjligheten att få bygga upp ett samarbete och hjälpa dessa varumärken att växa” säger Janne Halttunen, SVP Scandinavia, Altia.

”Jag är glad över Altias moderna sätt att föra ihop en stor internationell aktör med ett litet tillväxtföretag med stort hjärta. Altia vill att vi ska fortsätta jobba lika flexibelt och snabbt som tidigare och erbjuder oss ett starkt stöd. Vi har skapat en helt ny kategori av drycker och ett nytt sätt att fira in julen i Norden. Samarbetet med Altia är en fin möjlighet för oss och ett naturligt nästa steg för att stimulera tillväxten för vårt företag” säger Von Elks grundare och verkställande direktör Anette Raunio.

Von Elk Company Oy är ett finländskt familjeföretag som grundades 2013 av Anette och Juha-Matti Raunio. Till julen 2015 lanserade bolaget den mousserande glöggen Glöet i Finland. Drycken blev omedelbart en av julens succéprodukter. Den mousserande glöggen Glöet har vunnit flera internationella utmärkelser och säljs i de nordiska länderna. I och med att produkten i maj tog guldmedaljen i Women’s Wine Awards inleds försäljningen även i Storbritannien under den kommande julen. Förutom de mousserande julprodukterna lanserade Von Elk denna sommar även mousserande sangrior med låg alkoholhalt (8 %) som säljs på burk – Gozy rosé samt Gozy white.

Altia är ett ledande nordiskt alkoholdrycksbolag som verkar i Norden och Baltikum på marknaden för viner och starka alkoholdrycker. Altia vill stöda utvecklingen av en modern, ansvarsfull nordisk dryckeskultur. Altias viktigaste exportvarumärken är Koskenkorva, O.P. Anderson och Larsen. Andra ikoniska nordiska varumärken är bland annat Chill Out, Blossa, Xanté, Jaloviina, Leijona, Explorer och Grönstedts. Altias omsättning var 357,3 miljoner euro 2018 och bolaget har cirka 700 anställda. Altias aktie är börsnoterad på Nasdaq Helsingfors.

Mer information:

Janne Halttunen, SVP Scandinavia, Altia. Kontakt: Niina Ala-Luopa, Communications Manager, tel. +358 400 728 957, niina.ala-luopa@altiagroup.com

Anette Raunio, grundare, verkställande direktör, Von Elk Company, tel +358 45 129 6661, anette.raunio@gloet.eu