Altia köper Xanté

Altia Plc har tecknat avtal med den svenska familjen Tilander om köp av The Xanté Company AB och spritvarumärket Xanté. Premiumvarumärket Xanté, som främst är känt i de nordiska länderna och inom travel retail, stärker Altias ställning ytterligare på den nordiska dryckesmarknaden och blir även en viktig del i utvecklingen av Altias internationella produktportfölj.

Altias strategi bygger på två grundvalar: att bygga egna varumärken samt att erbjuda en effektiv Nordisk Baltisk route-to-market för våra partners.

”Premiumvarumärket Xanté passar perfekt in i Altias strategi, eftersom det stärker vår ställning i såväl de nordiska länderna som i Baltikum och Nordisk travel retail samt ökar vår närvaro även internationellt inom branschen”, berättar Altias CEO Antti Pankakoski.

Affären är ett naturligt steg i förverkligandet av Altias tillväxtstrategi. År 2010 förvärvade Altia en stark produktportfölj bestående av både vin och svenska och danska spritvarumärken, samt Renault konjak. ”Det är en ära för oss att få ta över ansvaret för varumärket Xanté och jag ser stora möjligheter att utveckla varumärket som en del av Altias sortiment”, fortsätter Pankakoski.

The Xanté Companys ägare Jörgen Tilander: ”Vi är väldigt stolta över Xanté och det arbete vi gjort för att utveckla varumärket till ett ledande varumärke inom premiumlikörer i de nordiska länderna. Vi ser fram emot att fortsätta att arbeta med varumärket och att få den exklusiva rätten att sälja Xanté i USA och Kanada. Vi ser även fram emot att samarbeta med Altia och få fortsätta att bygga framgången för Xanté på världens största spritmarknad - USA.”

Den unika premiumlikören Xanté är en harmonisk blandning av belgiska päron och utvalda franska konjakssorter. Drycken baseras på konjak, som lagrats i fyra år på franska ekfat. Faten ger drycken en djup färg av bärnsten och kryddiga aromer av vanilj. Xanté innehåller endast naturliga ingredienser. Den naturliga sötman från lagringsprocessen gör att sockerhalten endast är 17%.

Ansvaret för att sälja och marknadsföra Xanté på den svenska marknaden övertas av Altia Sweden AB, ett helägt dotterbolag till Altia Plc.

Ytterligare information:
Antti Pankakoski, verkställande direktör, Altia Plc, tfn. +358 (0) 207 013 001
Jörgen Tilander, ägare, The Xanté Company AB, tfn. +46 70 590 2242
Anne Bonnerstig, Commercial Director Altia Sweden AB, tfn. +46 70 514 1004

Altia är det ledande alkoholdrycksbolaget i de nordiska länderna och Baltikum, vars produktsortiment består av vin och starksprit. Altia tillverkar, marknadsför, säljer och importerar egna samt huvudmännens produkter. Altia har ett omfattande produktions-, försäljnings- och logistiknätverk i de nordiska länderna och Baltikum och kan därför ge en bred service åt sina kunder, konsumenter och huvudmän nära marknaderna. Altias omsättning är ca 500 miljoner euro och personalmängden uppgår till ca 1 200.

Bland Altias egna varumärken finns Blossa, Chill Out, Explorer, Grönstedts, Jaloviina, Koskenkorva, O.P. Anderson, Renault och Skåne Akvavit. De har en stark marknadsställning och många av dem har även en lång historia att värna om. Sortimentet av produkter från Altias huvudmän består av både lokala och internationella varumärken från olika delar av världen. Exempel på dessa är Codorníu, Drostdy-Hof, Hardy’s, Jack Daniel’s, Bowmore, Nederburg, Ravenswood och Robert Mondavi.

www.altiacorporation.com

Jörgen Tilander hade en lång karriär inom investment banking och som entreprenör bakom sig innan han i början av 1990-talet började bygga upp en egen portfölj med bolagsinvesteringar. Familjen Tilanders investeringsverksamhet kan beskrivas som riskkapital med inriktning mot entreprenörsbolag och innehav finns inom exempelvis finans, TV-produktion, alkoholdrycker och underhållning. Jörgens son, Fredrik Tilander (f. 1972) leder och administrerar som VD verksamheten kring investeringsportföljen. Investeringsfokus är skandinaviska entreprenörsföretag och investeringar görs framför allt i ett tidigt skede. Familjen Tilander äger också det danska världsberömda spritvarumärket "Cherry Heering", känt bl a som ingrediens i drinken Singapore Sling.

www.backstage.se

Taggar: