Bella Porcile skapar drinkar i samarbete med O.P. Anderson

Bartendern och drinkboksförfattaren Bella Porcile är känd för naturnära cocktails med egenplockade råvaror från skog och mark. Nu inleder hon ett samarbete med O.P. Anderson som är landets äldsta akvavit. Först ut är drinkar på sommarens smak – O.P. Anderson Petronella Hallon.

Bella Porcile är bartender och författare till boken Vilda drinkar som utgår ifrån naturens skafferi. För att skapa sina drinkar är hon ute året runt och plockar örter, blommor, kottar och bär. I ett långsiktigt samarbete skapar Bella Porcile nu helt nya drinkar och cocktails med O.P. Anderson.

– Vi är enormt stolta över samarbetet med Bella Porcile då hon på ett kreativt och hållbart sätt arbetar med våra nordiska råvaror. Det ligger helt i linje med vårt starka varumärke, säger Marcus Pedersen, Senior Brand Manager för O.P. Anderson.

När O.P. Anderson lanserades 1891 förändrades den svenska akvaviten för alltid genom kryddblandningen med kummin, anis och fänkål. Än idag används grundkryddan i alla spritsorter från O.P. Anderson. Samtliga är även helt ekologiska och tillverkade med ett lågt avtryck på miljön.

– Det känns riktigt kul att arbeta med O.P. Anderson då de också jobbar genomgående med hållbarhet vilket är viktigt för mig. Akvavit förknippas ofta med de stora högtiderna men har nu blivit allt vanligare som cocktailingrediens, säger bartendern Bella Porcile. Genom samarbetet vill jag inspirera och visa på dess stora bredd, från att drickas rent eller som bas i cocktails.

De två första drinkarna i samarbetet bygger på nya O.P. Anderson Petronella Hallon med smak av solvarma ekologiska hallon. De består av en hallon- och myntaspritz samt en Hallon sour med rosmarin.

Recept på O.P. Anderson Petronella Hallon av Bella Porcile

Hallon- & myntaspritz
6 cl O.P. Anderson Petronella Hallon
2 cl citronjuice
3 cl hallonsyrup (se separat recept)
Torrt mousserande vin att toppa drinken med

Till garnering
Färska myntablad

Färska hallon

Gör så här
Fyll upp ett vinglas med is.

Häll i O.P. Anderson Petronella Hallon, citronjuice och silat hallonsyrup, rör om och toppa upp med mousserande vin.
Lägg ett myntablad i handen och slå med den andra handen så den släpper arom. Garnera med myntablad och färska hallon.

Hallon sour med rosmarin
6 cl O.P. Anderson Petronella Hallon
2,5 cl hallonsyrup (se separat recept)
3 cl citronjuice
1 äggvita eller aquafaba
1 kvist rosmarin

Till garnering
Färska hallon
Rosmarinkvist

Gör så här
Riv av rosmarinen från kvisten och lägg i en shaker tillsammans med övriga ingredienser.

Torrskaka hårt utan is så att äggvitan blir fluffig, fyll sedan på med is och skaka igen för att kyla drinken.
Dubbelsila i cocktailglas.
Pynta med hallon på rosmarinkvist.

Hallonsyrup
Lägg hallon i en burk med lock, frysta eller färska.
Fyll på med lika del socker och skaka om – öka eller minska andelen socker beroende på hur sött du vill ha det.
Låt stå ett par dagar tills det blivit till en härlig hallonsyrup.
Sila bort hallonen. Dessa kan sparas och användas till ett no waste hallongodis, se tips nedan.

Snabb hallonlag:
Har du inte tid att vänta ett par dagar kan du även koka upp lika delar vatten, socker och hallon. Sila och låt kallna.

No waste tips

1. Mosa de bortsilade hallonen från hallonsyrupen och lägg i torkugn över natten på ca 50 grader så har du fått ett gott godis.
  2. Innan du pressar citronen kan du zesta av allt skal för att använda som dekoration eller göra en oleo saccharum (citronsyrup). Lägg då citronskal i en burk med lock, häll på lika del socker, muddla lite lätt och låt stå tills det blivit en smakrik citronsyrup.

För mer information kontakta:
Sophie Berlin, presskontakt O.P. Anderson
Mail: sophie@kitchenpr.se

Om Anora Group
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden samt en global föregångare inom hållbarhet. Vår marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken i samarbete med partners. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. I Anora Group ingår även Anora Industrial samt logistikföretaget Vectura. År 2022 omsatte Anora 703 miljoner euro och företaget har cirka 1 200 medarbetare. Anora är noterat på Nasdaq Helsinki.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är enormt stolta över samarbetet med Bella Porcile då hon på ett kreativt och hållbart sätt arbetar med våra nordiska råvaror. Det ligger helt i linje med vårt starka varumärke.
Marcus Pedersen, Senior Brand Manager för O.P. Anderson
Det känns riktigt kul att arbeta med O.P. Anderson då de också jobbar genomgående med hållbarhet vilket är viktigt för mig. Akvavit förknippas ofta med de stora högtiderna men har nu blivit allt vanligare som cocktailingrediens. Genom samarbetet vill jag inspirera och visa på dess stora bredd, från att drickas rent eller som bas i cocktails.
Bella Porcile, bartender och drinkboksförfattare