Gammel Dansk fyller sextio år

Sedan lanseringen 1964 har Gammel Dansk blivit en del av den danska folksjälen. Den är numera även både Sveriges och Nordens överlägset mest sålda bitter. Receptet som tog tre år att utveckla innehåller 29 olika örter, kryddor och blommor från hela världen. När Gammel Dansk nu blir 60-åring genomförs den första ansiktslyftningen på flaskan någonsin.

Gammel Dansk 60 r

Gammel Dansk skapades av De Danske Spritfabriker i Roskilde efter att fabrikschefen laborerat med hundra olika växter i tre års tid. Drycken blev en omedelbar succé som dracks dagligen i Danmark, inte minst till frukost. När bittern nu fyller sextio år uppdateras designen för första gången genom en hyllning till De Danske Spritfabriker på flaskhalsen. Den unika flaskformen, som specifikt togs fram för att ge kluckande ljud vid serveringen, är dock oförändrad.

– Danskarna dricker gärna fortfarande Gammel Dansk till morgonkaffet även om det inte längre sker dagligen. I Sverige föredrar vi den något senare på dagen, gärna tillsammans med öl eller efter en måltid, säger Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora. Gammel Dansk har även blivit en tidlös klassiker efter både jakt och fisketurer, som avslutning på golfrundan eller vid kallbad med vänner.

Det hemliga receptet består av 29 olika örter, kryddor och blommor som extraheras tillsammans i sprit under tre månader. Några av de kända ingredienserna är dock rönnbär, lagerblad, stjärnanis, apelsin, gentiana, muskotnöt, anis och ingefära. Enligt skaparen, Jørgen Ketil Asmund på De Danske Spritfabriker, fick inga smaker sticka ut utan alla växter skulle bidra till helheten.

Gammel Dansk
Artikelnummer: 761
Pris: 315 kronor
Volym: 70 cl
Alkoholhalt: 38 procent

För mer information kontakta:
Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora AB
Mail:
malin.ollas@anora.com

Om Anora Group
Anora är ett ledande vin- och sprithus i Norden samt en global föregångare inom hållbarhet. Vår marknadsledande portfölj består av våra egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av framstående internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora Industrial samt logistikföretaget Vectura. 2023 uppgick Anoras nettoomsättning till 726,5 miljoner euro och företaget har cirka 1 200 anställda. Anoras aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Danskarna dricker gärna fortfarande Gammel Dansk till morgonkaffet även om det inte längre sker dagligen. I Sverige föredrar vi den något senare på dagen, gärna tillsammans med öl eller efter en måltid. Gammel Dansk har även blivit en tidlös klassiker efter både jakt och fisketurer, som avslutning på golfrundan eller vid kallbad med vänner.
Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora