Mattias Ljungberg skapar ny bakelse till Amarettodagen

National Amaretto Day 19 april är en internationell hyllning till den klassiska italienska likören. I Sverige har nu konditorn Mattias Ljungberg på Tössebageriet skapat en helt ny bakelse på Disaronno Originale för att årligen kunna fira dagen.

Disaronno Originale uppfanns år 1525 och är idag den mest sålda italienska likören i världen. Den kryddiga mandelsmaken från aprikoskärnor har gjort Disaronno Originale populär i både cocktails såväl som desserter och bakverk. Inför årets National Amaretto Day 19 april har Mattias Ljungberg nu skapat den helt nya bakelsen Disaronno Spring Sandwich.

Mattias Ljungberg är en av landet mest kända konditorer med två OS-guld i bagaget tillsammans med Svenska Kocklandslaget. Han är även känd för att ha uppfunnit semmelwrappen som ledde till en våg av nya varianter på semlor.

– Disaronno Originale är en återkommande favoritingrediens när jag bakar. Kvaliteten är så hög att det är lika naturligt för mig att använda likören som färska nötter och mandlar i smaksättningen. Med Disaronno Spring Sandwich har jag skapat en bakelse som bygger på traditionellt hantverk vilket är något som allt fler konditorer återvänder till.

Disaronno Spring Sandwich tar fasta på årstiden med både färgglädje och relativt frisk smak. Bakelsen består av en mascarponemousse varvad med körsbärskräm och pistagejoconde som är en tunn sorts mandelbotten. Receptet är helt fritt för alla konditorer i landet att använda.

Mattias Ljungbergs nya bakelse finns till försäljning på Tössebageriet på Karlavägen 77 i Stockholm under hela Amarettodagen 19 april. Konditorireceptet återfinns i PDF nedan.

För mer information kontakta:
Mattias Ljungberg, konditor och ägare av Tössebageriet
Mail: mattias@tosse.se

Marcus Pedersen, Senior Brand Manager på Anora
Mail: marcus.pedersen@anora.com

Om Anora Group
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

Taggar:

Snabbfakta