Mer snaps med mindre alkohol i sommar

Under midsommar går startskottet för sommarens måltider med sill, färskpotatis och lätt kyld akvavit. Snapsen har även blivit en allt vanligare ingrediens i både somriga drinkar och cocktails. Idag kan alla njuta av den svenska sommartraditionen tack vare alkoholfria snapsar samt snapsar med lägre alkohol.

Under de senaste åren har utvecklingen kring lågalkoholprodukter gått snabbt framåt och idag behövs inte full alkoholstyrka för att uppnå önskad smak. Det gäller även för snaps där O.P. Anderson Petronella Äpple & Kummin bröt ny mark vid lanseringen för över tio år sedan. Sedan förra året finns även O.P. Anderson Petronella Hallon med smak av hallon tillsammans med klassiska akvavitkryddor. De båda snapsarna passar perfekt till sommarens luncher och ligger på endast 30 respektive 25 procents alkoholhalt.

För alla som väljer att avstå alkohol helt tillverkar O.P. Anderson, sedan tre år tillbaka, alkoholfria snapsar i ett mixpack med sex småflaskor. De olika smakerna är utvalda för att passa allt från kött, fisk och vegetariska rätter till lagrad ost. O.P. Anderson har prisats internationellt och bland annat utsetts till världens bästa alkoholfria sprit. Säljstarten för det alkoholfria mixpacket i Systembolagets säsongssortiment sker första juni i år.

– Idag finns ett stort antal valmöjligheter inom snaps för alla som vill hålla nere sitt alkoholintag eller avstå helt. Det viktigaste är att alla får möjlighet att uppleva gemenskapen och alla goda sommarsmaker som förknippas med akvavit oavsett om man dricker alkohol eller inte, säger Malin Ollas som är Product Manager på Anora.

Trots att akvavit blivit är en populär cocktailingrediens är det få som känner till att lågalkoholsnaps och alkoholfri snaps också passar till drinkar och mocktails. Allra enklast är att fylla ett glas med is och toppa snapsen med sprite samt garnera med en citronskiva för en somrig aperitif.

O.P. Anderson Petronella Äpple & Kummin

skivat äpple
is

Gör så här:
Fyll upp ett stort vinglas med is.
Häll över 6 cl O.P. Anderson Petronella Äpple.
Fyll upp med lika delar Sprite och mousserande vin.
Garnera med några äppelskivor.

Petronella Hallon Lemonad
Ingredienser:
4 cl Petronella Hallon
3 cl citronjuice
2 cl sockerlag
pyttelite flingsalt
sodavatten
is

Gör så här:
Häll Petronella hallon, citronjuice och sockerlag i ett glas och blanda.
Tillsätt is och toppa med sodavatten och lite flingsalt.

O.P. Midsommar Spritz
Ingredienser

5 cl O.P. Anderson Petronella Alkoholfri Snaps
1 cl citronjuice
2 cl koncentrerad fläderblomsaft
1 flaska Thomas Henry Cherry Blossom (alt neutral tonic)
färska skivade jordgubbar
citronskiva

Gör så här:
Fyll ett glas med is. Häll på O.P. Anderson Petronella alkoholfri snaps, citronjuice, fläderblomssaft och rör med drinksked. Toppa med Thomas Henry Cherry Blossom.
Garnera med skivade jordgubbar och citron.

Recept på snittar som passar till O.P. Anderson Petronella hittar ni här och här

För mer information kontakta:
Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora AB
Mail: malin.ollas@anora.com

Om Anora Group
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2023 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 726,5 miljoner euro och företaget sysselsätter cirka 1200 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Idag finns ett stort antal valmöjligheter inom snaps för alla som vill hålla nere sitt alkoholintag eller av avstå helt. Det viktigaste är att alla får möjlighet att uppleva gemenskapen och alla goda sommarsmaker som förknippas med akvavit oavsett om man dricker alkohol eller inte.
Malin Ollas, Product Manager på Anora