Delårsrapport januari – juni 2008

• Omsättningen för första halvåret 2008 uppgick till 76 (86) MSEK. Under motsvarande period 2007 ingick engångsintäkter om 37 MSEK i samband med uppgörelsen och försäljningen av det amerikanska dotterbolaget och intäkter från DNP i Japan. Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 41 (30) MSEK.

• Koncernens bruttomarginal uppgick det första halvåret till 73 % (73), och bruttoresultatet uppgick till 55 (63) MSEK. Med justering för engångsintäkterna avseende den amerikanska verksamheten och DNP intäkten förbättrades bruttoresultatet för hela perioden med 22 MSEK. Bruttomarginalen under andra kvartalet blev 76% (65) och bruttovinsten 31 (20) MSEK.

• Resultat före av- och nedskrivningar uppgick under första halvåret till -18 (5) MSEK. För andra kvartalet uppgick resultatet efter av- och nedskrivningar till -5 (-10) MSEK.

• Resultat efter skatt uppgick under första halvåret till -28 (-4) MSEK. För andra kvartalet uppgick resultatet efter skatt till -15 (-13) MSEK.

• Resultat per aktie uppgick under första halvåret till -0,23 (-0,03) SEK. Resultatet per aktie under andra kvartalet uppgick till -0,11 (-0,10) SEK.

• Kassaflödet för första halvåret uppgick till -57 (-12) MSEK. Kassaflödet för andra kvartalet blev -36 (-2) MSEK.

Andra kvartalet 2008 i sammandrag

• I slutet av juni ingick Anoto ett avtal med Hitachi Maxell Ltd. om ett joint venture för de japanska och asiatiska marknaderna samt förvärvade Hitachi Maxells verksamhet avseende produktion av digitala pennor. Detta förvärv kommer ge oss ett ökad försäljning och resultat då greppet stärks om den kompletta produkten genom att Anoto nu kontrollerar den större delen av värdekedjan (penna, licens och mönster).

• I april ingick Anoto ett avtal med en världsledande global tillverkare av produkter för visuell kommunikation inom produktområden som t ex whiteboards och blädderblock. Anoto kommer att leverera teknologi och digitala pennor för användning i kommande produkter. Det initiala ordervärdet motsvarar intäkter på cirka 800 000 EUR. I juli tecknades ett avtal med Group Hamelin, där det initiala ordervärdet är
EUR 950 000. Häromdagen ingicks ytterligare ett avtal med ett ordervärde på EUR 500.000.

• Imaging Technology fortsätter att ha en hög tillväxt under 2008.

• Anoto har kommit överens med mjukvarutillverkaren Covelus om förvärv av deras routing teknologi. Anoto har förvärvat källkoderna till denna teknologi för att vidareutveckla produkten och göra den tillgänglig för AFS och andra kommande produkter.

• Anoto-partnern Livescribe har börjat distribuera Pulse™ Smartpen till återförsäljarna på den amerikanska marknaden. Pennan är också tillgänglig på Target, Target.com, Amazon.com och i Douglas Stewarts större college- och universitetsbokhandlar.

Under första halvåret 2008 har vi investerat för framtiden genom fortsatt utveckling av nästa generations penna, nya produkter och förvärv av Covelus routing teknologi. Dessa investeringar har tillsammans med en betydande lageruppbyggnad reducerat vår tillgängliga kassa med 31 MSEK utöver normala förändringar i rörelsekapital och effekten av periodens förlust. Sedan slutet av förra året erbjuder vi Forms Solutions, som är en komplett produkt innehållande penna, mjukvara och mönster. Den lageruppbyggnad som skett och förvärvet av Hitachi Maxells pen-division är i linje med denna målsättning.