Anoto Group AB siktar på stark volymtillväxt

Report this content

LUND, 5 juni, 2007- Börsnoterade Anoto Group AB börjar sälja digitala pennor under egen logotyp. Parallellt satsar företaget på att, med hjälp av en ny affärsmodell och ett utvecklat partnerskap, undanröja de sista hindren för en stark internationell volymtillväxt.

- Vi vill röja bort de sista hindren som fördröjer oss. Vi ser att vi är på rätt väg, och nu gäller det att ta de sista stegen, säger Anoto Groups VD Anders Norling.

Anoto Groups egen penna, som tillverkas av Maxell, kommer endast att säljas till partners. Målet är att få fram tydligare paket som innehåller både penna och applikation.

- Vi måste förkorta tiden från teknisk innovation till marknad och samtidigt göra vårt erbjudande tydligt. Det här är ett av flera initiativ i den riktningen, menar Anders Norling.

Under året har Anoto Group tagit fram en ny affärsmodell, enklare licensvillkor och utvecklat samarbetet med partners. Det sistnämnda innebär att partnerföretagen, som sköter försäljningen till slutkunder över hela världen, både får ökat stöd från Anoto Group, samt incitament att driva på försäljningen.

- Vi och våra partners har tydliga gemensamma intressen. För att lyckas i vår strävan att öka volymen och gå från att sälja teknik till att sälja kompletta lösningar måste fler partners bli mer aktiva, anser Anders Norling.

Flera av nyheterna presenterades under Anoto Groups årliga partnerskapsdagar, som i år arrangeras i Malmö. En undersökning som företaget låtit göra inför konferensen visar att partners välkomnar förändringarna.

- Vi ser tydligt att de förändringar vi påbörjat har starkt stöd bland våra partners. Vi ser också en stark inneboende drivkraft hos våra allierade, som vi tillsammans hoppas kunna frigöra det kommande året, menar Anders Norling.

Årets version av partnerskapsdagarna hölls på hotell Hilton i centrala Malmö 4-6 juni, och sponsrades av Anoto-partners som Maxell, MyScript, FAS Group, Covelus, ExpeData och Destiny.