Nalox – ny svensk innovativ behandling för sjuka naglar

Report this content

Varannan svensk har besvär med naglarna* och en av tio bär på smittsam nagelsvamp. Nalox är en lättanvänd, effektiv utvärtes behandling av skadade och missfärgade naglar orsakat av t ex nagelsvamp, psoriasis eller annan yttre skada. Den receptfria, svensktillverkade behandlingen bygger på en ursprungsupptäckt av hudläkaren Sven Moberg.

Fula, missfärgade, torra naglar eller naglar som skivar sig är exempel på vanliga nagelbesvär. I många fall är nagelsvamp orsaken till besvären, ofta utan att den drabbade vet om det. Nagelsvamp kan sprida sig från fot till hand, nagel till nagel och människor emellan och det blir vanligare ju äldre man är. Förutom det rent kosmetiska besväret kan det även smärta och lukta illa av den svampangripna nageln.

– Att bota en svampangripen nagel tar tid. Det krävs både tålamod och en effektiv medicinsk behandling. Nalox är mycket användarvänligt och i studier har vi sett positiva och synbara resultat redan efter 2 till 4 veckors behandling, säger professor Jan Faergemann vid hudkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Nalox återställer fuktbalansen i nageln, påskyndar läkningsprocessen av den skadade och missfärgade nagelvävnaden. Nalox motverkar och förebygger mot framtida svampangrepp genom att förändra nagelns mikromiljö. Nalox effekt och säkerhet har dokumenterats i flera kliniska studier. 493 patienter med nagelsvamp, antingen på händer eller fötter, deltog i den största enskilda studien (36 centra) där effekt, säkerhet och användarvänlighet undersöktes under 6 månader.

Nalox finns att köpa på apotek. En tub Nalox kostar ca 299 kr och räcker i drygt 4 månader vid behandling av en stortånagel, vilket motsvarar ca 2:50 kr per dag.

Om nagelsvamp
Många lider av nagelsvamp utan att veta om det. Diagnos ställs av läkare genom odling. Nagelsvamp trivs bäst i varma, fuktiga miljöer som t ex i simhallar, offentliga duschar och omklädningsrum, där risken att bli smittad ökar. Varma och täta skor gör även att svampen trivs, vilket gör att nagelsvamp är mycket vanligt bland idrottare, där så många som 8 av 10 är drabbade.

Om Nalox
Nalox är en lättanvänd, effektiv utvärtes behandling för skadade och missfärgade naglar orsakat av t ex nagelsvamp, psoriasis eller annan yttre skada. Nalox återställer fuktbalansen i nageln, påskyndar läkningsprocessen av den skadade och missfärgade nagelvävnaden. Nalox motverkar och förebygger framtida svampangrepp genom att nagelns mikromiljö förändras och nagelytan stärks. Nalox förbättrar nagelns utseende, ofta med synbart resultat redan efter 2-4 veckor. Nalox kräver ingen läkardiagnos utan är en medicinteknisk produkt som kan köpas på apotek utan recept. Dess effekt och säkerhet har dokumenterats i flera kliniska studier med totalt mer än 500 patienter. Moberg Derma har forskat fram Nalox och Antula Healthcare har marknadsföringsrättigheterna i Norden.

*) Senaste 24 månaderna

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Westerdahl, Nordisk Produktchef Antula Healthcare
e-post: lisa.westerdahl@antula.se  telefon: 08-31 69 35

www.nalox.se

Antula Healthcare är ett ungt, expansivt läkemedelsföretag med inriktning på läkemedel som får säljas utan recept idag eller i en framtid. Produkterna marknadsförs mot läkare, apotek och konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Antula Healthcare är ett fristående svenskt företag med industriell och institutionell ägarkrets.

Taggar: