AP Fastigheter äger 92,7 % i Diös

Report this content

AP Fastigheter äger 92,7 % i Diös Den förlängda anmälningsperioden för erbjudandet från AP Fastigheter AB (publ) ("AP Fastigheter") till aktieägarna i Anders Diös AB (publ) ("Diös") gick ut den 7 december 2000. Aktieägare med sammanlagt 92,7 procent av det totala antalet aktier i Diös har accepterat erbjudandet. Redovisning av likvid för de aktier som lämnats in under den förlängda anmälningsperioden påbörjas den 13 december 2000. AP Fastigheter kommer att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier i Diös. Avsikten är att ansöka om avnotering av Diös aktie. Stockholm den 13 december 2000 AP Fastigheter AB (publ) För ytterligare information, kontakta: Per-Håkan Westin, VD AP Fastigheter AB Tel: 08-566 20 510 eller 0709-681510 AP Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Fastighetsinnehavets marknadsvärde beräknas efter förvärvet av Diös uppgå till omkring 35 miljarder kronor vid kommande årsskifte. Bolaget är i första hand inriktat på kommersiella fastigheter och bostäder på ett fåtal expansiva orter i Sverige. Av fastighetsbeståndets värde svarar kommersiella fastigheter för 81 procent medan resterande 19 procent är bostadsfastigheter. Huvudkontoret ligger i Stockholm, där också ca 70 procent av fastighetsbeståndet är beläget. I Stockholm karaktäriseras AP Fastigheters bestånd av stora innehav i Stockholm city och i andra välbelägna områden, bl.a. Nacka Strand, Alviks Strand och Solna Strand. Beståndet i Göteborg kännetecknas av mycket centralt belägna fastigheter bl.a. Kompassen, Arkaden och delar av Nordstan. I Uppsala och Umeå äger AP Fastigheter centralt belägna fastigheter och ett antal större bostadsområden. I och med förvärvet av Diös äger AP Fastigheter även fastigheter i Gävle/Sandviken, Falun, Borlänge och Mora. Mer information om AP Fastigheter finns på www.apfastigheter.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00900/bit0002.pdf