AP Fastigheter erbjuder 78 kronor kontant per aktie i Diös

Report this content

AP Fastigheter erbjuder 78 kronor kontant per aktie i Diös AP Fastigheter AB ("AP Fastigheter"), ett av Första och Andra AP-fonden helägt bolag, har beslutat att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Anders Diös AB (publ) ("Diös"). För varje aktie i Diös erbjuds 78 kronor kontant. Courtage utgår ej. Erbjudandet innebär en premie om 32 procent baserat på senaste betalkurs för Diös aktie den 26 september, respektive en premie om 35 procent baserat på genomsnittlig senaste betalkurs under de senaste 20 handelsdagarna. AP Fastigheter äger för närvarande inga aktier i Diös. AP Fastigheters motiv till erbjudandet AP Fastigheter ägs av Första och Andra AP-fonden och utgör en del av fondernas totala kapitalplaceringar. AP Fastigheter investerar i och förvaltar direktägda fastigheter i Sverige. AP Fastigheters mål är att till en avvägd risknivå ge en så hög och över tiden uthållig avkastning som möjligt på det i fastighetstillgångar placerade kapitalet. AP Fastigheter, som är ett av Sveriges största fastighetsbolag, har valt att diversifiera fastighetsbeståndet avseende fastighetstyper på kontor, butiker och bostäder, men koncentrera beståndet till marknader med stark regional tillväxt. Geografiskt finns fastighetsportföljen i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Umeå med tyngdpunkt på Stockholm. Ett förvärv av Diös medför en ytterligare förstärkning med ett intressant och välskött fastighetsbestånd. AP Fastigheter uppnår en eftersträvad ökning av andelen bostäder i portföljen. Vidare medför förvärvet att AP Fastigheters positioner på de prioriterade marknaderna Stockholm och Uppsala förstärks. Erbjudandet Erbjudandet innebär att aktieägarna i Diös erhåller 78 kronor kontant för varje aktie i Diös. Courtage utgår ej. Erbjudandets värde Baserat på senaste betalkurs för Diös den 26 september 2000, 59 kronor, motsvarar budet en premie om 32 procent. Baserat på genomsnittlig senaste betalkurs under de senaste 20 handelsdagarna före erbjudandets offentliggörande motsvarar budet en premie om 35 procent. Erbjudandets totala värde uppgår till 1 762 Mkr baserat på antalet 1 utestående aktier . Villkor för erbjudandet AP Fastigheters erbjudande är villkorat av att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att AP Fastigheter blir ägare till minst 90 procent av det totala antalet aktier i Diös, räknat efter avdrag för sådana aktier som innehas av Diös självt eller av dess dotterbolag. AP Fastigheter förbehåller sig emellertid rätten att fullfölja erbjudandet även vid en lägre anslutning. att förvärvet, innan offentliggörande av att erbjudandet fullföljs, enligt AP Fastigheters bedömning, inte hindras eller försvåras av lagstiftning, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller andra omständigheter utanför AP Fastigheters kontroll. Förbindelser AP Fastigheter har inte försäkrat sig om accept av erbjudandet från någon aktieägare i Diös. Preliminär tidsplan Prospekt offentliggörs: 19 oktober 2000 Anmälningstid: 23 oktober - 10 november 2000 Redovisning av likvid: 24 november 2000 AP Fastigheter förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden samt senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid. Rådgivare Leimdörfer Bernhardtson Westerberg & Partners AB är finansiell rådgivare till AP Fastigheter i samband med erbjudandet till Diös aktieägare. Medverkande emissionsinstitut är ArosMaizels. Stockholm den 27 september 2000 AP Fastigheter AB Styrelsen Erbjudandet riktar sig inte till personer vars medverkan förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt. Genom detta pressmeddelande lämnas således inget erbjudande i USA, Kanada, Australien och Japan. Pressmeddelandet får inte distribueras till land där distributionen eller erbjudandet kräver åtgärd enligt föregående stycke eller strider mot regler i sådant land. För ytterligare information, kontakta: Lennart Nilsson, Styrelseordförande AP Fastigheter AB och VD Första AP-fonden Tel: 08-566 20 201 eller 0709-681 201 Per-Håkan Westin, VD AP Fastigheter AB Tel: 08-566 20 510 eller 0709-681 510 AP Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Marknadsvärdet uppgick per årsskiftet 99/00 till cirka 25 miljarder kronor. Bolaget är i första hand inriktat på kommersiella fastigheter och bostäder på ett fåtal expansiva orter i Sverige. Beståndet utgörs av kommersiella fastigheter till 85 procent medan resterande 15 procent utgörs av bostäder. Huvudkontoret ligger i Stockholm, där också ca 80 procent av fastighetsbeståndet är beläget. I Stockholm karaktäriseras AP Fastigheters bestånd av stora innehav i Stockholm city och i andra välbelägna områden, bl.a. Nacka Strand, Alviks Strand och Solna Strand. Beståndet i Göteborg kännetecknas av mycket centralt belägna fastigheter bl.a. Kompassen, Arkaden och delar av Nordstan. I Uppsala och Umeå äger AP Fastigheter centralt belägna fastigheter och ett antal större bostadsområden. Mer information om AP Fastigheter finns på www.apfastigheter.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00220/bit0002.pdf