Apikal Fastighetspartner AB (publ); Bokslutskommuniké 2014

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 518 (79) Tkr
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 27 (-196) Tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -105 (-140) Tkr

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

Under fjärde kvartalet genomfördes en utökning av Apex 3. Utökningen hade ett nominellt värde på 22,0 mkr vilket innebär att Apex 3, efter utökningen, har ett nominellt värde på 50,0 mkr. I början av fjärde kvartalet 2014 påbörjades också en fjärde emission, Apex 4.

Januari – december

• Nettoomsättningen uppgick till 1 601 (79) Tkr
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 16 (-216) Tkr
  • Låneportföljen, inklusive upplupna räntor, uppgår vid periodens slut till 89 (0) mkr.
  • Portföljen av marknadsnoterade kapital- och vinstandelsbevis, inklusive upplupna räntor, uppgick vid periodens slut till 120,1 (39,2) mkr.
  • Eget Kapital uppgick till 1 050 (330) Tkr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 513 (-150) Tkr

Viktiga händelser under 2014

Under året har bolaget genomfört tre emissioner av kapital- och vinstandelsbevis, Apex 2, Apex 3 samt en utökning av Apex 3. Bolaget har per bokslutsdatum tecknat fem lån vilket innebär att 71 % av kapitalet i Apex 1-3 är utlånat. Ett nytt lån tecknades under januari 2015 vilket innebär att resterande kapital av Apex 1-3 är utlånat.

Under juli månad 2014 förändrades delar av styrelsen. Håkan Johansson, Rickard Fischerström, Magnus Löfgren och Thomas Sipos överlämnade sina styrelseposter till Thomas Olsson (ordf) och Jonas Wetterfors. Martin Fredriksson tillträdde också som extern VD kort därefter.

Verksamheten är finansierad med eget kapital samt kapital- och vinstandelsbevis. Under perioden har 750 Tkr erhållits som aktieägartillskott för att ytterligare stärka det egna kapitalet i bolaget. Sista återbetalningsdag enligt villkoren för vinstandelslånen är till, Apex 1 2018-10-08, Apex 2 2019-02-14 samt Apex 3 2019-07-07.

Räntenivån på lånen, netto till investerarna efter avgifter, ligger i det indikerade spannet om 6-8 % och säkerheterna är i enlighet med obligationsvillkoren (pantbrev, aktiepant, garantier och andra riskreducerande villkor och kovenanter). Samtliga finansierade fastigheter bedöms vara i gott skick och uthyrda till starka hyresgäster med stabila underliggande verksamheter.

Händelser efter balansdagen

Emissionen för Apex 4 avslutades under januari 2015. 67 % av emissionen lånades ut under januari och målsättningen är att resterande investerat kapital skall vara utlånat till ett eller flera fastighetsbolag under första kvartalet 2015. Apex 4 har ett nominellt värde på 74,0mkr.

Förväntningar avseende den framtida utvecklingen

Vi ser fortsatt stor efterfrågan på kapital av den karaktär som Apikal lånar ut till fastighetsbolag för finansiering av köp, utveckling och underhåll av fastigheter och/eller portföljer av fastigheter. Samtidigt får vi bekräftelse från investerare där Apikal ger dem möjlighet att låna ut pengar till fastighetssektorn via emitterade vinstandelsbevis och obligationer. Under 2015 avser vi att göra tre till fyra ytterligare emissioner av vinstandelsbevis.

Vi förväntar oss att fler aktörer kommer vilja vara med och konkurrera om utlåning vilket ställer ökade krav på Apikal att ytterligare trimma processer mot såväl fastighetsbolag som investerare.

Styrelsen föreslår att bolaget lämnar 0 kr (0 kr) i utdelning.

Vi planerar att publicera årsredovisningen för 2014 den 29 april 2015.