Apikal Fastighetspartner AB (publ); Delårsrapport 2020-03-31

Resultat och ställning, kvartal 1 2020

Resultatet efter finansiella poster under kvartalet uppgår till 1 201 (2 546) tkr. Rörelseresultatet under perioden uppgår till 1 184 (1 348) tkr.

Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 843 000

(881 000) tkr.

Portföljen av marknadsnoterade obligationer, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 854 126 (932 174) tkr.

Eget kapital uppgick vid periodens slut till 1 716 (2 718) tkr.

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 1 2020

I början på kvartalet har värdepappret Apex 4 (ISIN: SE0006510111) förfallit och återbetalningsdag blev enligt villkor daterade 5 januari 2014. Detta har för investerarna inneburit ett värdepapper som betalat en årsränta i fem år på 6% och som därefter förfallit till full återbetalning i enlighet med plan.

På grund av rådande marknadsläge har utvecklingen av bolagets verksamhet varit avvaktande då bolagets tid och fokus har legat på befintliga krediter samt med att föra nära dialog med låntagare och investerare.

Låntagaren i Apex 5 har inkommit med en begäran om förlängning av utestående lån. Apikal i färd med att tillsätta en andelsägarkommitté som skall representera andelsägarna och förhandla med låntagaren om eventuella justeringar till lånet samt till villkoren i Apex 5. Apikal kommer vid ett senare tillfälle att kalla till ett skriftligt förfarande för beslut om en eventuell förlängning av lånets löptid samt vidare hantering av lånet och eventuella justeringar till villkoren i Apex 5.

Inga övriga väsentliga händelser har skett efter kvartalets utgång.

Halvårsrapport för 2020 publiceras 24 augusti 2020.

Tel. 08-410 026 31