Apikal Fastighetspartner AB (publ); Delårsrapport 2021-03-31

Resultat och ställning, kvartal 1 2021

Resultatet efter finansiella poster under kvartalet uppgår till 1 686 (1 201) tkr. Rörelseresultatet under perioden uppgår till 1 056 (1 184) tkr.

Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 602 866 (846 750) tkr.

Portföljen av marknadsnoterade obligationer, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 856 081 (871 162) tkr.

Eget kapital uppgick vid periodens slut till 2 132 (1 716) tkr.

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 1 2021

På grund av rådande marknadsläge har utvecklingen av bolagets verksamhet varit avvaktande då bolagets tid och fokus har legat på befintliga krediter samt med att föra nära dialog med låntagare och investerare.

Låntagaren i Apex 5 har sedan tidigare inkommit med en begäran om förlängning av utestående lån. Apikal har i och med detta tillsatt en andelsägarkommitté som skall representera andelsägarna och förhandla med låntagaren om eventuella justeringar till lånet samt till villkoren i Apex 5. Apikal kan meddela att andelslåneinnehavarna har godkänt förslagen som Apikal la fram i det skriftliga förfarandet, i korthet (i) en tillfällig förlängning av Andelslånen under en period om fyra månader från Final Repayment Date, d.v.s. till och med 3 juni 2021 och (ii) inrättande av en andelslånsinnehavarkommitté.

Under kvartalet har vi förberett amorteringen av värdepappret Apex 6 (ISIN: SE0008092563) som förföll till återbetalning där återbetalningsdagen blev enligt plan 2021-04-16. Detta innebär en amortering om 100% av nominellt värde vilket motsvarar ett amorteringsbelopp om 232 750 000 SEK. Investerarna har under värdepapprets löptid om 5 år mottagit ränta motsvarande drygt 30%.

Inga övriga väsentliga händelser har skett efter kvartalets utgång.

Halvårsrapport för 2021 publiceras 26 augusti 2021.

Tel. 08-410 026 31