Apikal Fastighetspartner II AB (publ); Delårsrapport 2022-06-30

Resultat och ställning, kvartal 2 2022

Resultatet efter finansiella poster under kvartalet uppgår till 181 (187) tkr . Rörelseresultatet under perioden uppgår till 181 (187) tkr . Låneportföljen inklusive upplupna räntor uppgår vid periodens slut till 148 218 (166 180) tkr. Portföljen av marknadsnoterade obligationer, kapital- och vinstandelslån, inklusive upplupna räntor uppgick vid periodens slut till 152 025 (169 403) tkr. Eget kapital uppgick vid periodens slut till 1 464 (984) tkr.

Utveckling av bolagets verksamhet, kvartal 2 2022

Apikal mottog under det första kvartalet en amortering från en låntagare som avyttrat delar av portföljen. I samband med detta har kapitalet utlånats på nytt under början på det andra kvartalet till en ny låntagare med likvärdiga säkerheter.

Det skriftliga förfarande som initierats inom ramen för Apex 5 emitterade av Apikal Fastighetspartner AB (publ), beträffande en samförståndslösning med en låntagare i konkurs (Nordic City Properties AB (publ) har avslutats efter kvartalets utgång. Om en förlikning träffas innebär detta att Låntagarens konkurs ska nedläggas och att Låntagaren blir skyldig att återbetala hela kapitalbeloppet under det lån som Apikal Fastighetspartner II AB (publ) lämnat till Nordic City Properties AB (publ), senast 31 december 2023. Ränta ska utgå på kapitalbeloppet endast om vissa särskilda villkor är uppfyllda. Det skriftliga förfarandet inom ramen för Apex 5 emitterad av Apikal Fastighetspartner AB reglerar även villkor för ingåendet av ett nytt eventuellt kommande lån under Apex 2019.

Delårsrapport för Q3 2022 publiceras 23 november 2022.

Tel. 08-410 026 31