Delårsrapport 1 januari - 30 September 2014

Förvaltningsberättelse

Allmänt om verksamheten

Bolaget skall som verksamhet tillhandahålla lånekapital för fastighetstransaktioner. För att finansiera utlåning emitterar Apikal Fastighetspartner vinstandelslån. Huvudinriktningen är kommersiella fastigheter inom handel, kontor, lager & logistik, lätt industri och blandad användning. Utlåning sker även mot andra fastighetstyper.

Apikal Fastighetspartner AB (publ) har sitt säte i Stockholm. Adressen till huvudkontoret är Grev Turegatan 14, 114 46 Stockholm.

Utveckling av bolagets verksamhet, resultat och ställning

Under perioden som delårsrapporten avser har bolaget genomfört 2 emissioner av kapital- och vinstandelsbevis, Apex 2 och Apex 3. Bolaget har tecknat 7 lån vilket innebär att största delen av kapitalet i Apex 1-3 är utlånat.

Verksamheten är finansierad med eget kapital samt vinstandelslån. Under perioden  har 750 tKr erhållits som aktieägartillskott för att ytterligare förstärka det egna kapitalet i bolaget. Investeringsperioden enligt villkoren för vinstandelslånen har löptid till, Apex 1 2018-10-08, Apex 2 2019-02-14 samt Apex 3 2019-07-07.

Räntenivån på lånen netto till investerarna efter avgifter ligger i det indikerade spannet om 6-8%, för Apex 1, Apex 2 och Apex 3, och säkerheterna är i enlighet med obligationsvillkoren (pantbrev, aktiepant, garantier och andra riskreducerande villkor och kovenanter). Samtliga finansierade fastigheter bedöms vara i gott skick och uthyrda till starka hyresgäster med stabila underliggande verksamheter.

Ägarförhållanden

Apikal Fastighetspartner AB ägs till 65 % av Strukturinvest Fondkommission (FK) AB, 5 % av Thomas Olsson och resterande 30 % av Martin Fredriksson.

Händelser efter balansdagen

Under perioden som delårsrapporten avser har bolaget genomfört en tilläggsemission av vinstandelsbevis inom ramen för Apex 3. Apex 3 fylldes upp med 22 MSEK för att nå maximal total volym om 50 MSEK.

Apikal Fastighetspartner

Grev Turegatan 14, 4tr