• APIS/

APIS expanderar i Linköping - nytt kompetenscenter för mobilt Internet

Report this content

APIS expanderar i Linköping - nytt kompetenscenter för mobilt Internet APIS kompetenscenter i Linköping växer kraftigt. I början av året slog APIS upp portarna för det nya kontoret och före årsskiftet räknar man med att ha utökat personalstyrkan betydligt. APIS är ett internationellt kompetensföretag inom mobil telekom och mobilt Internet. Anledningen till att man expanderar i Linköping är främst tillgången på välutbildad personal och det allmänt goda företagsklimatet. - Att vi öppnar ett kontor här i Linköping beror i första hand på att vi vet att det finns gott om välutbildade människor här, säger Sören Eriksson, chef i Linköping. Vi tilltalas också av Linköpings satsningar på att attrahera IT-företag. Det kommer att leda till ett ökat behov av kompetensutveckling, vilket i förlängningen också ökar våra möjligheter till försäljning på den regionala marknaden. APIS befinner sig i ett mycket expansivt skede och efterfrågan på utbildning inom mobil telekom och mobilt Internet är stor. - Expansionen i Linköping är en viktig del av vår plan att etablera kompetenscenter på flera platser i Sverige och utomlands, säger Jörgen Mannheimer, VD på APIS. Till skillnad från många andra företag i branschen är vi lönsamma och har fördubblat vår omsättning varje år de senaste fem åren. Vi förväntar oss även en fortsatt mycket positiv utveckling. Just nu söker APIS i Linköping i första hand Trainers. Som Trainer på APIS arbetar man med att utveckla och hålla utbildningar inom mobil telekom och mobilt Internet. En lämplig bakgrund kan vara civilingenjör med några års erfarenhet från branschen. - Framför allt måste våra Trainers vara extremt kommunikativa och intresserade av både människor och teknik, säger Sören Eriksson. Det handlar ju om att överföra kunskap på ett engagerande sätt. För ytterligare information kontakta: Sören Eriksson, chef APIS Linköping, tel. 013-10 57 99, mob. 070-856 56 63, soren.eriksson@apis.se Jörgen Mannheimer, VD, APIS, tel. 08-555 105 01, mob. 0707-20 30 20, jorgen.mannheimer@apis.se www.apis.se APIS i korthet APIS är ett internationellt kompetensföretag inom mobil telekom och mobilt Internet. APIS genomför leverantörsoberoende utbildningar i alla delar av världen. Kunderna är mobiltelefonioperatörer, systemleverantörer och konsultfirmor med tekniskt kvalificerad personal. APIS kursutbud är varierat, från flera dagars djupa tekniska utbildningar i till exempel GSM, GPRS och UMTS till seminarier i aktuella ämnen som WAP och IP. Personal från 250 (av totalt cirka 400) mobiltelefonioperatörer, leverantörer och konsultbolag världen över har hittills deltagit i kurser och seminarier från APIS. Verksamheten har sedan starten 1994 vuxit med mer än 100 procent per år. Den största ökningen sker för närvarande på den europeiska och amerikanska marknaden. APIS har idag cirka 60 anställda i tre länder och beräknas öka omsättningen med 100 procent under år 2000. Företaget räknar med en kraftig tillväxt de närmaste åren och med flera nya utlandsetableringar i Europa och USA. APIS ägs huvudsakligen av grundarna, ledningen och personalen samt av investerare som Catella Holding, SEB Fonder och Grimaldi Industri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00720/bit0002.pdf