APIS öppnar nytt kompetenscenter i Uppsala

Report this content

APIS öppnar nytt kompetenscenter i Uppsala Det internationella kompetensföretaget APIS slår upp portarna för ännu en filial, nu i Uppsala. Tidigare har man kompetenscenter i Linköping, Krakow (Polen) och Chicago medan huvudkontoret finns i Stockholm. Företaget har nått stor framgång med sin egenutvecklade metodik som gör tekniskt avancerad utbildning inom mobil telekommunikation och mobilt Internet lättillgänglig och pedagogisk. Den nya Uppsalafilialen kommer att ge upphov till ett antal nya arbetstillfällen, och rekryteringen av Trainers pågår för fullt. De utvalda får en fängslande arbetsplats: APIS huserar nämligen i de gamla fängelselokalerna på Dag Hammarskjölds väg. - Vi ser stora möjligheter att attrahera kompetent personal här i Uppsala, där det finns gott om välutbildade, säger Petrine Herbai, chef för APIS Uppsala, som räknar med att utöka personalstyrkan betydligt innan årsskiftet. APIS befinner sig i ett mycket expansivt skede eftersom behovet av kompetensutveckling inom mobil telekommunikation och mobilt Internet bara växer. Uppsala är en ort som i sin tur attraherar många högteknologiska företag, som på sikt alla är potentiella uppdragsgivare åt APIS. - Expansionen i Uppsala är en viktigt del av vår långsiktiga plan att etablera oss i alla delar av landet och även utomlands, säger Jörgen Mannheimer, VD på APIS. Vi skiljer oss från många andra företag inom samma bransch genom att vi inte bara är lönsamma utan har fördubblat vår omsättning varje år sedan mitten av 90-talet, säger Jörgen Mannheimer, VD på APIS. Just nu söker APIS i Uppsala i första hand Trainers. Arbetet innebär att utveckla och hålla utbildningar inom mobil telekommunikation och mobilt Internet. Lämplig bakgrund kan vara civilingenjör med några års erfarenhet från branschen. - Framför allt vill vi att man som Trainer på APIS visar upp stor social kompetens och besitter en förmåga att framgångsrikt förvalta såväl humankapital som teknik, säger Petrine Herbai. För ytterligare information kontakta: Petrine Herbai, chef APIS Uppsala, tel. 08-555 105 75, mob. 070-351 75 04, petrine.herbai@apis.se Jörgen Mannheimer, VD, APIS, tel. 08-555 105 01, mob. 0707-20 30 20, jorgen.mannheimer@apis.se www.apis.se APIS i korthet APIS är ett internationellt kompetensföretag inom mobil telekom och mobilt Internet. APIS genomför leverantörsoberoende utbildningar i alla delar av världen. Kunderna är mobiltelefonioperatörer, systemleverantörer och konsultfirmor med tekniskt kvalificerad personal. APIS kursutbud är varierat, från flera dagars djupa tekniska utbildningar i till exempel GSM, GPRS och UMTS till seminarier i aktuella ämnen som Core, IP och 3G tjänster. Personal från 300 (av totalt cirka 400) mobiltelefonioperatörer, leverantörer och konsultbolag världen över har hittills deltagit i kurser och seminarier från APIS. Verksamheten har sedan starten 1994 vuxit med mer än 100 procent per år. Den största ökningen sker för närvarande på den europeiska och amerikanska marknaden. APIS har idag cirka 70 anställda i tre länder och räknar med en stark tillväxt de närmaste åren med flera nya utlandsetableringar i Europa och USA. APIS ägs huvudsakligen av grundarna, ledningen och personalen samt av investerare som Catella Holding, SEB Fonder och Grimaldi Industri. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00650/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00650/bit0003.pdf