ApoEx förvärvar affärsområde från Baxter och tecknar avtal i Norge

Report this content

Läkemedelsleverantören ApoEx förvärvar affärsområde som producerar kopplade Vial-Mate från Baxter. I samband med förvärvet, som trädde i kraft den 1 april, har ApoEx tecknat ett nytt avtal med Sykehusapotekene HF (SAHF) i Norge.

Kopplad Vial-Mate innebär att intravenösa antibiotika förbereds och förpackas i en steril miljö. Vid administrering aktiveras kopplingen med ett enkelt handgrepp så att läkemedlet i ampullen kan blandas.

Det går snabbt och kan göras patientnära eftersom kopplad Vial-Mate är ett slutet system. Det ger en säkrare läkemedelshantering och minskar risken för kontamination och förväxlingar. Dessutom är systemet kanylskyddat för att undvika stickskador, säger Marie Magnusson, blivande affärsområdeschef  ApoEx.

Lösningen kan anpassas till de antibiotika som används på sjukhuset och det kopplade systemet har ett års hållbarhet i rumstemperatur, vilket underlättar hantering och lagerhållning. Den enkla hanteringen skapar goda förutsättningar för att inkludera dessa produkter i sjukhusets bassortiment.

Nytt avtal med Sykehusapotekene HF

Förvärvet från Baxter trädde i kraft den 1 april och i samband med förvärvet har ApoEx tecknat ett nytt avtal med Sykehusapotekene HF (SAHF) i Norge. Avtalet innebär att ApoEx under minst fyra år kommer att leverera kopplad Vial-Mate med antibiotika till den norska organisationen för sjukhusapotek.

Kopplad Vial-Mate sparar både tid och förbättrar och förenklar sjukvårdens arbete. I och med förvärvet öppnas möjligheten att leverera till fler sjukhus, även i Sverige där vi redan idag ser en efterfrågan då flera regioner upphandlar tjänsten. Jag vill också tacka Baxter för ett gott samarbete och ser fram emot att säkerställa en fortsatt leverans till gemensamma kunder, säger John Patrick Berlips, grundare av ApoEx AB.

John Patrick Berlips, Leg. läkare. Ansvarig för affärsutveckling

Telefon: 070-8979717
E-post: jp@apoex.se

Eller:

Peter Elmquist, vd ApoEx AB

E-post: peter.elmquist@apoex.se

Om ApoEx

ApoEx grundades 2010 i syfte att förenkla och förbättra vården. De flesta lösningar har vi tagit fram i nära dialog med våra kunder och verksamheten kännetecknas av kunddriven innovation och attityden att ingenting är omöjligt. Genom åren har tusentals vårdföretag inom privat och offentlig sektor valt ApoEx som sin strategiska partner avseende tekniska lösningar samt försörjning av läkemedel och förbrukningsmaterial.

Citat

Det går snabbt och kan göras patientnära eftersom kopplad Vial-Mate är ett slutet system. Det ger en säkrare läkemedelshantering och minskar risken för kontamination och förväxlingar. Dessutom är systemet kanylskyddat för att undvika stickskador.
Marie Magnusson, blivande affärsområdeschef på ApoEx.
Kopplad Vial-Mate sparar både tid och förbättrar och förenklar sjukvårdens arbete. I och med förvärvet öppnas möjligheten att leverera till fler sjukhus, även i Sverige där vi redan idag ser en efterfrågan då flera regioner upphandlar tjänsten. Jag vill också tacka Baxter för ett gott samarbete och ser fram emot att säkerställa en fortsatt leverans till gemensamma kunder.
John Patrick Berlips, grundare av ApoEx AB