Apohem vinner Svenska SEO-priset i kategorin Apotek & hälsokost

Report this content

Apohem kammar hem Svenska SEO-priset i kategorin Apotek & Hälsokost för sitt framgångsrika SEO-arbete som under året bidragit till en kraftig ökning i organisk trafik till apohem.se.

Under året som gått har Apohem strategiskt arbetat för att öka den organiska trafiken där de både lanserat en ny sajt med tydligt fokus på inspiration och vägledning samt gjort en satsning på SEO genom att anställa en SEO manager in-house och ytterligare förstärka content teamet. Tack vare det har Apohem kunnat arbeta systematiskt och långsiktigt för att öka andelen av affären som kommer från organiskt sök.

“Genom kontinuerligt arbete med relevant och kvalitativt innehåll utformat för vår bransch och målgrupp samtidigt som vi proaktivt planerar för att möta trender och söktryck på marknaden har vi lyckats bidra till att både stärka Apohems position och tillväxttakt.” säger Beatrice Saellström, SEO manager på Apohem.

Satsningen inom SEO har bidragit enormt till Apohems position som Sveriges snabbast växande apotek. Sedan i fjol har trafiken i kanalen ökat med över 80% och samtidigt har försäljningstillväxten varit nära 70%. Under H1 2023 har hela Apohem vuxit med 54%.

“Det har varit fantastiskt roligt att se att det strategiska grepp vi tagit har gett resultat månad efter månad.  Att bli uppmärksammade inom just SEO känns naturligtvis extra bra då vi satsar mycket på att bygga vår position som det inspirerande nätapoteket genom att skapa engagerande innehåll som guidar våra kunder - allt för att göra hälsa och hudvård mer lättillgängligt för alla.” säger Vanessa Kuslap, Head of Growth på Apohem.

Svenska SEO-priset har sedan 2019 delats ut i syfte att uppmärksamma e-handlare som med hjälp av organiskt sök på ett exceptionellt sätt lyckats öka synligheten för sina sajter under de senaste 12 månaderna. Under 2023 delas priset ut inom 27 olika kategorier där vem som helst kan nominera en sajt och sedan utses vinnarna av en jury bestående av framstående personer inom SEO, som gör en bedömning av både tillväxt i söket och organisk synlighet.

Under året har Apohem även blivit prisade för sin kundupplevelse av Pricerunner som Årets e-handlare inom Hälsa samt Årets e-mästare inom alla kategorier och tagit emot Customer Service Award of the Year av företaget Imbox.

För ytterligare information, kontakta:
Gustav Hasselgren, VD Apohem, gustav.hasselgren@apohem.se

Nätapoteket Apohem är en utmanare i apoteksbranschen som vill göra hälsa och hudvård tillgängligt för alla. Företaget ingår i Axel Johnson-koncernen, ägs av Axfood och Novax, och är sedan 2019 ett fullskaligt öppenvårdsapotek med både receptfria och receptbelagda läkemedel. Utöver ett brett sortiment med över 16 000 produkter, erbjuder Apohem personlig rådgivning från legitimerade farmaceuter och auktoriserade hudterapeuter. Läs mer på Apohem.se