44 procent fler än förra året har redan bokat sommarresan

44 procent fler än förra året har redan bokat sommarresan Apollo sätter in extraflyg för att möta den stora efterfrågan

En trist vinter och minnet av förra årets regniga sommar verkar ha skapat ett rekordstort sug efter sol och värme hos svenskarna. Hittills har 44 procent fler, 35 000 personer, bokat sin sommarresa jämfört med samma tid förra året. För att möta den stora efterfrågan har Apollo satt in extraflyg till solen.
Sommaren 2008 verkar stavas Grekland. Grekland är fortsatt svenskarnas favoritland. 150 000 svenskar reser till Grekland i sommar bara med Apollo. Den grekiska ön Kefalonia var en av Apollos nyheter 2007 och har redan blivit något av en favorit för svenskarna. Redan från och med i maj utökar Apollo sina resor till Kefalonia. Totalt blir det 2 500 extra platser 13/5 – 7/10 med avgång från Arlanda. Kreta är Apollos absolut störst resmål. 60 000 svenskar reser med Apollo till Kreta. Ett extraflyg sätts in den 22 maj för att möta den stora efterfrågan på vårresor som finns.
Medelhavspärlan Kroatien tillhör också sommaren storsäljare. För att möta den stora efterfrågan blir det 140 fler platser i veckan från Arlanda och Göteborg hela sommaren. Det ger ytterligare 1 300 personer möjlighet att resa till Kroatien.
Apollo har hittills sålt hälften av resorna till Turkiet och utökar nu det ursprungliga programmet med 7000 platser. De nya avgångarna går från Arlanda 7/6 – 27/9, från Göteborg 24/5 – 13/9 samt att avgångarna från Malmö 14/6- 16/8 utökats med fler platser.
Bokningsrekorden som med jämna mellanrum rapporteras av charterbolagen har till viss del sin förklaring i konjunktur och väder. Men en förändring av beteende ligger också bakom; sista-minuten-jägaren har ersatts av en mer medveten resenär som bokar tidigt. Det är en trend som Apollo har mött genom att sänka priserna för dem som bokar tidigt. En satsning som har uppskattats av resenärerna. – Vi har aldrig sålt så många resor så tidigt som i år. Många har insett att det är betydligt mer lönsamt att boka tidigt för att få det man vill ha, istället för att vänta till sista minuten och ta det man får. Det är en utveckling som är positiv också för oss eftersom vi på det sättet också får nöjdare kunder, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Sommarens mest bokade destinationer (beräknat på antal personer) 1. Chania, Kreta 2. Rhodos 3. Turkiet 4. Burgaskusten, Bulgarien 5. Cypern

För mer information kontakta: Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 900 medarbetare och totalt 900 000 resenärer till resmål i hela världen.