• Apollo/

Apollo genomför workshop i Thailand: Kampen mot kommersiell sexuell exploatering av barn fortsätter!

Fr 15 gången i ordningen bjöd Apollo in sina främsta samarbetspartners till en workshop rörande frågor kring skydd av barn som exploateras sexuellt på våra främsta semesterresmål. Den 27, 29 och 30 november 2012 stod Apollo, ECPAT och The Code som värdar för workshopen, The protection of children in tourism – a shared responsibility. Deltagarna denna gång var thailändska leverantörer till researrangören.

-          Så länge det finns en efterfrågan kommer det alltid finnas ett utbud och med det profitörer. Hotellen och våra samarbetspartners är en viktig del i ledet när det kommer till kampen mot sexuell exploatering av barn. Det är viktigt att de inte ser mellan fingrarna när de konfronteras med detta i sitt vardagliga jobb och vi vill ge de både verktyg och ett betydande kontaktnät att kunna säga stop vid misstanke att ett barn far illa, säger Pernilla Enkler, Corporate Responsibility Coordinator på Apollo.

I enlighet med Apollos fyra kärnområden inom CR (Corporate Responsibility): mänskliga rättigheter, där skydd av barn och rättvisa arbetsvillkor innefattas, klimatförändringar, en hållbar leverantörskedja och hållbara produkter, väljer arrangören att lägga extra energi på att skydda barn som på många platser exploateras sexuell.

Redan 2001 undertecknade Apollo The Code, uppförandekoden mot kommersiell sexuell exploatering av barn och nu uppmanar arrangören sina leverantörer att ta action genom att själva skriva under och följa The Codes principer. Information, praktiska övningar, erfarenhetsutbyte, hinder och möjligheter bollades under de tre dagar som cirka 120 nyckelpersoner från Apollos främsta samarbetspartners möttes i Pattaya, Phuket och Krabi.

-          Vi ser att det är att arbetet ger resultat, men det går kanske inte alltid så fort som vi skulle önska, varken i Thailand eller på andra platser där vi har genomfört workshops tidigare. Vi har kommit en bra bit på vägen och alla är rörande överens om att de vill förhindra att barn exploateras på resmålet. Det stadiet då man förnekar att sexuell exploatering av barn existerar har vi tack och lov kommit förbi. Vilket är en grundförutsättning för att vi tillsammans ska kunna medverka till en förändring och dela på ansvaret, avslutarPernilla Enkler.

Mer än två miljoner barn årligen utnyttjas i någon form av sexhandel enligt UNICEF. Handel med barn är enligt många den tredje mest lönsamma illegala handeln näst efter vapen och droger. Apollo använder den definition av barn som används i FNs barnkonvention, dvs man är barn till dess att man fyller 18 år.

För mer information kontakta: Pernilla Enkler, Corporate Responsibility Coordinator Apollo, tel: 08-673 85 30, 070-721 95 21