apollo.se - nu även i mobilversion

Att de allra flesta bokar sin resa online är inget nytt, men andelen som bokar från en mobil enhet växter explosionsartat. Därför har Apollo lanserat sin första version av mobilanpassad webb genom vad som kallas responsiv design.

De flesta av Apollos kunder bokar sin resa online och andelen som gör det från mobila enheter är idag uppe i drygt 25 procent och den siffran förväntas öka. Att erbjuda kunderna bästa möjliga upplevelse oavsett enhet och plats är en självklarhet.

För att möta behovet av en webb som går att använda på alla typer av enhet har Apollo valt att göra lösningen responsiv.

Responsiv webbdesign är en av de hetaste trenderna inom webbutveckling. Enkelt uttryckt innebär det att du tar fram en webbdesign som fungerar för alla olika typer av skärmar. Innehåll och design på sajten anpassar sig beroende om du besöker den från en vanlig dator, en surfplatta eller en mobil. Om du kan dra ihop webbläsaren på datorn till samma bredd som en mobilskärm och sidan anpassar sig – då är den responsiv.

-          I grund och botten får besökaren från en mobil enhet alltså i princip exakt samma och lika mycket innehåll som en besökare från en vanlig desktop får. Skillnaden är bara att den presenteras lite annorlunda, så att den blir enklare att ta del av och använda när skärmstorleken är mindre, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Fördelen med denna lösning jämfört med att exempelvis bygga en helt separat och ofta ganska avskalad mobil webbsida är många, men den stora vinsten är framförallt att besökaren får en enkel, överskådlig sida och tillgång till samma innehåll som webben idag, oberoende av vilken enhet de väljer att använda.