Bokslut för Apollo-gruppen 2011: Ökad omsättning för Apollo i Norden

Apollo i Norden fortsätter att vara en av resekoncernen Kuonis viktigaste vinstbringare. Norden visar för 2011 ett resultat på 240 miljoner kronor. Omsättningen ökade från 6,67 miljarder till 6,72 miljarder.

Den nordiska marknaden fortsätter att vara en av de viktigaste för resekoncernen Kuoni. Det står klart när Kuoni presenterar sitt bokslut för 2011. Den nordiska delen fortsätter att vara en av de mest vinstbringande delarna av koncernen.

– 2011 kommer att går till historien som ett år med många omvälvande händelser i världen. För resebranschen som är beroende av vad som händer i omvärlden är det klart att även det får en påverkan på det finansiella resultatet för företaget. Men det är tydigt att vi står starka även under ett extremt turbulent år, säger Mats Dahlquist, COO för Kuoni Nordic.

Den arabiska våren i kombination med den europeiska skuldkrisen har påverkat efterfrågan på resor. Det i kombination med kraftigt ökade marknadsvolym av resor, har påverkat Apollos resultat i Norden.

För verksamheten i Sverige fick den arabiska våren negativa ekonomiska konsekvenser. Apollo fick dirigera om trafik i första hand från Egypten till Kanarieöarna. Den totala omsättningen av Apollo Sverige sjönk från 2,9 miljarder till 2,7. Passagerarvolymen minskade från 413 000 till 394 000.

– Den arabiska våren innebar att vi blev tvungna att stänga Apollo Sveriges största vinterresmål mitt under brinnande högsäsong. Konkurrensen på marknaden har under 2011 varit stor med volymökningar som har lett fram till en stor prispress, fortsätter Mats Dahlquist.

Moderbolaget Kuoni Ltd som är registrerat på Zürichbörsen rapporterar en omsättningsökning på 28 procent från 3984 miljarder CHF till
5111 miljarder CHF och ett resultat på 74,2 miljarder CHF.