• Apollo/

Kläderna gör resenären, shopping en av de vanligaste förberedelserna inför en resa

Att resa ger oss en möjlighet att se annorlunda ut och uppföra oss annorlunda än vad vi brukar göra på hemmaplan. Apollo har frågat mer än 1000 svenskar om hur de förbereder sig inför semestern

Det ligger mycket i uttrycket att hemligheten bakom en lyckad semester ligger i förberedelserna. De känslor av förväntan och längtan till resan är en viktig del av själva resan. Enligt forskning så är denna känsla av förväntan viktig för vårt välbefinnande. Nu visar också forskningen att hjärnans belöningscentra aktiveras långt i förväg. Att vi ser fram emot resan ger en lyckokänsla i sig.

Så i själva verket påbörjas resan långt innan den går av stapeln. Hela 73 procent av de tillfrågade i undersökningen sa att det var viktigt att läsa om på resmålet och landet innan de reser.

Undersökningen visar också kanske föga förvånande att kvinnornas förberedelser är långt mer omfattande än männens. Och mycket av kvinnornas förberedelser handlar om utseende. Det är tydligt att det är viktigt för kvinnorna att utseende ska vara på topp när det är dags att bege sig på resan. Kvinnor är beredda att spendera mycket tid och pengar på att uppnå de bästa resultaten. 36 procent av kvinnorna köper nya kläder inför en resa jämfört med bara 15 procent av männen. 11 procent ökar motionsdosen. Lika många kvinnor fixar solbrännan medan en av tio kvinnor bantar innan avresa.

-         Även om männen gör liknande förberedelser så är det inte lika omfattande som kvinnornas ansträngningar att se så bra ut som möjligt på resan. 8 procent av männen tränar mer än vanligt inför en förestånde resa och 11 procent köper nya kläder, men det är bara 5 procent som uppger att de bantar och endast 1 procent av männen som fuskfixar solbrännan.

Det är singlarna som är mest benägna att köpa nya kläder inför en resa. Hela 67 procent av dem shoppar loss innan avresa. Undersökningen visar också att 23 procent av männen och 12 procent av kvinnorna inte gör något alls för att förbereda sig inför sin resa

De äldre semesterfirarna har en mer praktisk inställning till resandet. Det är de som gör den största insatsen för att lära sig mer om resmålet de ska till. Hel 81 procent av de i ålder 55-65 säger att de läser på om resmålet innan de reser dit.

Avslutningsvis kan man sammanfatta kvinnornas reseförberedelser:

-         Köper nya kläder 36 procent

-         Använder brun-utan-sol 11 procent

-         Motionernar 11 procent

-         Maniky/pedikyr 11 procent

-         Bantar 10 procent

-         Spabehandling 3 procent

Undersökningen baseras på svaren från 1014 svenskar som reser utomlands minst en gång om året. Undersökningen är utförd av Opinions Matters för Apollo.

För mer information kontakta: Åsa Johnsson, informatör Apollo, tel: 08-673 85 09, 0707-21 95 21

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.