Mänskliga rättigheter och miljö viktigt när LO väljer resepartner

LO Mervärde och researrangören Apollo inleder ett samarbete. Samarbete innebär att medlemmarna i de tio förbund som är anslutna till LO Mervärde erbjuds attraktiva rabatter och erbjudanden på hela Apollos utbud av resor.

LO Mervärde har genom Resevaruhuset kommit överens med Apollo om ett unikt samarbete till förmån för medlemmarna. Erbjudandet till LO Mervärdes 1,4 miljoner medlemmar innebär att de får minst 800 kronor i rabatt vid bokning av resor. Från den 27 februari kommer medlemmarna att kunna ta del av erbjudandet.

-       Vi vet att många medlemmar efterfrågar rabatter på resor. Apollo kan erbjuda ett brett utbud av resor som kompletterar de erbjudanden som redan finns idag. Genom Apollo ger vi medlemmarna ännu mer mervärde till sitt fackliga medlemskap, säger Roger Hemming på LO Mervärde i ett pressmeddelande.

– Vi är stolta och glada över att ha fått förtroendet att ingå som researrangör i LO Mervärde.  För oss på Apollo är det spännande att samarbeta med en så stor partner som LO.  Med vårt breda utbud med resor till 48 länder och över 1 600 hotell att välja bland är vi säkra på att vi kan tillgodose resedrömmarna bland medlemmarna, säger Kajsa Moström, Apollos informationschef.

Anledningen till att LO Mervärde valde Apollo handlar bl a om det stora engagemang i CSR-frågor som researrangören har. Apollo är den enda charterarrangör som har en policy för mänskliga rättigheter. Företaget jobbar systematiskt med att följa upp de etiska riktlinjer som ställs på alla underleverantörer. Flygbolaget Novair är ledande på att testa ny teknik för att minska bränsleåtgången och därmed miljöbelastningen som flyget orsakar.

Bokning sker genom förbundens hemsidor där det även finns detaljerad information. Alla bokningar kommer ske online men medlemmarna kommer även kunna ringa och boka eller ställa frågor. Denna hantering sköts av Resevaruhuset som levererat LO mervärdes reseportal.