• Apollo/

Nu får hon resa för 35 000 kronor Skåning vann folkets röster i stor filmtävling

I höstas bjöd Apollo in till ett stort landsomfattande experiment - att göra reklamfilmer åt Apollo. Det visade sig bli en jättesuccé! Över 100 resinspirerade reklamfilmer laddades upp på www.tystnadtagning.nu under tävlingens tre månader. Nu är tävlingen avgjord. Bozena Svensson från Klippan fick flest röster av alla med sin 54 sekunder långa reklamfilm ”Apollo it’s for real”.

– Det här har varit ett riktigt roligt projekt. Det började som ett experiment för att bjuda in alla som gillar att resa till en levande dialog. Att låta kunderna få en röst och bli hörda är jätteviktigt och görs möjligt idag med alla sociala medier. Av resultatet att döma blev experimentet en succé. Vi kommer helt säkert att fortsätta i liknande spår, säger Pär Kjellin, Sverigechef på Apollo.

Tävlingsbidragen visar stor skaparkraft med allt från bildspel från solsemestrar till animerade filmer och kreativa manus i typisk svensk miljö.

Folkets röster: ”Apollo it’s for real” Bakom ”Apollo it’s for real” står Bozena Svensson från Klippan som producent. En resglad tjej som på fritiden sitter som fastnaglad framför datorn för att få redigera både stillbilder och film. Och inte utan resultat, Bozenas film fick flest röster av alla besökare och vann därmed i kategorin Folkets röster.

Filmen är ett kreativt bildspel som presenterar Thailands guldkorn i snabba drag. Här får man även bevittna att det är fullt möjligt att kela med en liten haj i det klara vattnet. Priset är resor med Apollo till ett värde av 35 000 kr.

Bozena, vad tänkte du när du fick reda på att just din film hade vunnit? – Jag blev chockad men det kändes ju jättebra!

Har du tidigare erfarenhet av att göra filmer och reklamfilmer? – Nej, men jag älskar att fixa med bilder och film på fritiden. När min sambo såg tävlingen Tystnad Tagning i ett av Apollos nyhetsbrev skickade han det vidare till mig, och jag nappade så klart direkt.

Din film visades närmare 1500 gånger. Hur lyckades du med det? – När man är i min ålder har man hunnit spara ihop ett ganska stort umgänge med vänner, barn och arbetskamrater. Jag har pratat om filmen och tävlingen med de jag känner och de som har tyckt att det var kul har gått in på www.tystnadtagning.nu, tittat och röstat. Till viss del har jag även spridit filmen via e-mail.

Vart ska du resa för pengarna? – Thailand - självklart! Vi ska resa till Phuket och göra utflykter därifrån. Minst två veckor, gärna tre.
Juryns val: ”Sluta drömma” Två unga tjejer på 13 år från Västerbotten belönades av juryn för sitt bidrag. Priset är resor med Apollo till ett värde av 35 000 kr.

Juryns motivering: Denna film förmedlar budskapet tydligt och har en bärande idé. Som reklambudskap visar den tydligt kundens problem, med ett kallt och grått klimat och sedan lösningen, dvs. köp en resa till värmen med Apollo. Den har charm, lekfullhet och kreativt tänkande. Den är visuell och underhållande.

Kul siffror Tystnad Tagning lockade många trogna besökare och filmerna fick bred spridning, både genom nätverkande av producenterna själva men även av bloggare, ”Facebookare” och andra surfare.

De vinnande tävlingsbidragen finns att beskåda på www.apollo.se.

För mer information kontakta: Alexandra Jerselius, pressinformatör, 08-673 86 03, alexandra.jerselius@apollo.se.

Apollo Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 900 medarbetare och totalt 900 000 resenärer till resmål i hela världen.