Påskledighet rekordbokar hos Apollo

Svenskarna ägnade inte enbart påskledigheten åt att måla ägg och äta godis. Många svenskar planerade sin sommarsemester under ledigheten. Apollo sålde 70 procent fler resor under den gångna veckan jämfört med samma vecka förra året.

- Det är fortsättningen på en mycket positiv bokningstrend vi sett de senaste veckorna. De senaste fyra veckorna har vi bokat 48 procent fler resor än jämfört med samma period i fjol, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Totalt innebär det att drygt hälften av alla sommarresor redan är bokade. Det är 3 procent bättre än jämfört med förra året. Kunderna bokar alltså tidigare i år än vad man gjorde förra året.

Apollo har tidigare noterat att Greklands bokningarna kommit tillbaka efter att det senaste stödpaketet röstades igenom. Det bokningsglapp på fem procentenheter som tidigare funnits har nu raderats ut. Grekland tillhör de mest välbokade destinationerna för sommaren.

Extra glädjande är även att Hurghada och Tunisien bokar bra. Hela 40 procent fler har bokat resa dit än förra året. Bokningarna förra ditt förra året påverkades naturligtvis av den arabiska våren. Men både Egypten och Tunisien finns nu med på fem-i-topplistan över populäraste resmålen i sommar.

Flest antal bokningar under påskhelgen:
Chania, Kreta
Rhodos
Alanya
Skiathos
Lefkas

Bäst bokade resmål i sommar (andel av resorna)
Kroatien
Rhodos