Rekordstor efterfrågan på vinterresor till solen

Pressmeddelande Stockholm 2007-06-04

Apollo sätter in extraflyg till Egypten, Vietnam och Thailand Rekordstor efterfrågan på vinterresor till solen

Den kommande vintern ser ut att slå alla rekord. Aldrig tidigare har så många av Apollos resor sålt slut så tidigt. Speciellt stort är trycket på resor till Thailand och Egypten men även det nya resmålet Vietnam är mycket populärt. För att möta den stora efterfrågan utökar Apollo utbudet med ca 2800 platser. En av de stora nyheterna är att Luleå flygplats då får ett direktflyg till Vietnam.

Efterfrågan på resor till sol och värme under den kommande vintern ser inte ut att mattas av. Hittills ligger bokningarna mer än 50 procent över bokningarna under samma period året innan. Det är resorna till Egypten och Thailand som just nu går allra bäst. Krabi och Sharm el Sheik har hittills sålt mer än dubbelt så bra jämfört med förra året.

- Svenskarna är ressugna och de rekordstora vinterbokningarna visar på att de blir allt mer intresserade av att planera sitt resande lång tid i förväg. Många vill vara säkra på att de får en resa till just det resmål och det hotell de längtar till och ser därför till att boka i god tid, säger Pär Kjellin, Sverigechef på Apollo.

Under oktober och november utökar därför Apollo sitt redan rekordstora Thailands-program med ytterligare nästan 2000 platser från Arlanda till Phuket och Krabi.

Egypten är en annan av vinterns storsäljare. De mest populära orterna är Hurghada och Sharm el Sheik. Där utökar Apollo resorna från Arlanda med ca 475 platser. Det är under höstlovet 25-29 oktober som Apollo utökar antalet platser.

Vietnam var en av nyheterna i Apollos vinterutbud och det har hittills sålt över förväntan. Därför utökar nu Apollo antalet avreseorter. En glad nyhet för alla Luleåbor är att de i december kommer att kunna flyga direkt till Vietnam från hemmaflygplatsen i Luleå med Novairs nonstop-flyg. Dessutom får resmålet Phuket fler platser. Totalt utökas kapaciteten från Luleå med ca 350 platser.

För mer information kontakta: Pär Kjellin, Sverigechef Apollo mobil: 0709-64 18 01

Apollo är Sveriges tredje största researrangör. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair. Kuoni Scandinavia har drygt 780 medarbetare, och totalt 750 000 resenärer till resmål i hela världen.