• Apollo/

Restrend - All-inclusive-resandet ökar Fler lämnar plånboken hemma på semestern

Trenden att fler och fler åker på så kallad all-inclusive-semester blir allt tydligare och efterfrågan på charterresor där man kan äta och dricka på hotellet utan att behöva ta fram plånboken ökar markant. Speciellt barnfamiljer uppskattar denna resform och det är inte ovanligt att hela tjocka släkten ger sig iväg till solen. Far- och morföräldrar som väljer att bjuda barn och barnbarn på en semesterresa istället för att bjuda in till kalas för att fira bemärkelsedagar.

All-inclusive var tidigare ett populärt vinterfenomen som nu har fått fotfäste även på sommaren. På bara tre år har denna typ av resor stigit från 2 procent till mer än 15 procent av Apollos totala utbud. När det gäller den här sommarens bokningar har all–inclusive-resorna ökat med drygt 50 procent jämfört med förra året. Tittar man på vinterbokningarna så har 35 procent av resenärerna valt all-inclusive.

3G-resor – för flera generationer Det är framför allt barnfamiljer som väljer all-inclusive, men allt fler mor- och farföräldrar bjuder med sig barn och barnbarn på en semester med allt inkluderat i priset. Något som känns generöst mot nära och kära, samtidigt som det är en bekväm semester för hela sällskapet. Att resa bort med hela, stora familjen har blivit ett spännande och lite lyxigt alternativ till traditionella födelsedagsfester.

- 3G-resor, det vill säga när flera generationer reser tillsammans är något vi ser blir vanligare och vanligare. Det är många far- och morföräldrar som bjuder med sig sina barn och barnbarn på en all-inclusive semester för att fira födelsedag eller någon annan familjehögtid, säger Kajsa Moström.

Vad ingår i all-inclusive? Vad som ingår I all-inclusive varierar mellan de olika hotellen, men på Apollos all-inclusive-hotel ingår all mat och dryck samt glass. Öl och vin ingår, liksom drinkar som i vissa fall enbart görs på lokala spritsorter. För att se vad som ingår på respektive hotell, titta på närmare på www.apollo.se.

Mest bokade all-inclusive-hotellen Apollo erbjuder all-inclusive-resor till stora delar av världen året runt; Bulgarien, Cuba, Cypern, Dominikanska Republiken, Egypten, Grekland, Indien, Italien, Kroatien, Mexico, Spanien och Tunisien. De mest bokade all-inclusive-hotellen är

1. Hurghada i Egypten, Apollo Club Arabia Azur Resort 2. Ibiza, Club San Miguel Resort 3. Kefalonia i Grekland, Kefalonia Garden Village 4. Rhodos i Grekland, Vigirina 5. Alanya i Turkiet, Taksim International Obaköy

För mer information kontakta: Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, mail: kajsa.mostrom@apollo.se.

Apollo Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 900 medarbetare och totalt 900 000 resenärer till resmål i hela världen.