• Apollo/

Snabb åtgång på sommarresorna 2008 Apollo sätter in extraflyg från Skellefteå

Försäljningen av sommarresorna 2008 har nyligen släppts och Apollo har redan sålt 400 procent fler resor nästa sommar jämfört med vid samma tid i fjol. I Skellefteå har försäljningen gått så bra att Apollo redan nu sätter in extraflyg till Rhodos.

– Det här är glädjande nyheter för Skellefteå Airport. Vi vet ju att Skellefteåborna uppskattar direktresorna och att resorna går åt så här snabbt är extra kul att se, säger Robert Lindberg, flygplatschef på Skellefteå Airport.

Försäljningen av sommarresor 2008 visar en stark ökning i hela landet. Apollo, som har Sveriges bredaste charterutbud, kan se vissa tendenser i försäljningen. Många av de som bokar tidigt är familjer. 30 procent av dem som redan har bokat sin sommarresa har valt ett Family-hotell som lämpar sig allra bäst för barnfamiljer. Nytt för i år är att Family-hotellen alltid har enhetspriser för barn från 748 kronor.

– Så här långt ser vi att fler bokar mellanklasshotell än tidigare, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo. Det kan vara ett tecken på att resenärerna lägger större vikt vid boendet under semestern numera. För att få det hotell man vill ha och ett bra boende till ett rimligt pris måste man vara ute i god tid och det kanske fler resenärer har insett nu.

En annan trend som håller i sig är att intresset för all-inclusive ökar. Detta har tidigare varit ett typiskt vinterfenomen men till nästa år ser det ut att få fäste även på sommaren. Apollo har fördubblat antalet all-inclusive-hotell den kommande sommaren för att möta den stora efterfrågan. Hittills står all-inclusive för 20 procent av sommarens bokningar.

För mer information kontakta: Kajsa Moström, informationschef Apollo, tel: 070-672 32 00, kajsa.mostrom@apollo.se.

Apollo Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 20 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair. Kuoni Scandinavia har närmare 900 medarbetare och totalt 900 000 resenärer till resmål i hela världen.