Svenskar väljer Grekland trots krisen

I svenska folkets semesterplanering står Grekland högst i topp, trots att media rapporterar om oroligheter i landet. De senaste bokningssiffrorna från Apollo visar att det säljs ca 30 procent fler resor till Grekland nu jämfört med samma period ifjol, och fyra av de fem destinationer som bokar allra mest just nu är grekiska.

Bokningsstatistiken till Grekland kan ses som ett bevis på att svenskar kan tolka den aktuella situationen på ett bra sätt. Ute på öarna, dit de flesta charterresor går, är läget helt annorlunda än i Aten.

- Vi har utökat vårt utbud till Grekland med 5 procent från förra året och närmare 100 000 gäster väljer ett grekiskt resmål med oss i sommar. Santorini och Kefalonia ligger som de andra och tredje mest populära semesterdestinationerna i sommar, berättar Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

- Vi tycker att det är bra att svenska folket fortsätter att resa till Grekland nu. Man ska inte glömma att de är oerhört beroende av intäkter och arbetstillfällen från sin turism. Jag var själv på Rhodos i förra veckan och kan vittna om att det är precis som vanligt. På öarna märks ingenting av situationen, och där är grekerna lite less på att prata om krisen, säger Kajsa Moström.

De sommarresmål som bokar bäst just nu:

1. Kroatien

2. Santorini, Grekland

3. Kefalonia, Grekland

4. Korfu, Grekland

5. Rhodos, Grekland

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair, Golf Plaisir och Lime travel i Sverige samt Falk Lauritsen och Krone Golf i Danmark. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.